Hjælp! til at skrive regler

Jeg har brug for hjælp til mit kommende Fastvalscenarie. Der er nogen terningemekanik, som jeg synes virker ret godt, men jeg synes også det er svært at skrive det klart og tydeligt i scenariet.

Indtilvidere har jeg skrevet det nedenstående. Vil du læse det og smide en kommentar om hvad skal fremhæves, er der noget som skal uddybes eller omformuleres? Jeg forsøger at gøre det så klart og ikke mindst kort som muligt.

Spillet handler om en rock’n’flint stenalderstamme, der er på vej igennem en meget farlig ørken.

Here goes:

Når stammen forsøger at overleve i ørken skal en af dem kaste terninger for at se om det lykkes. For hver drabelig situationen er der altid kun en der slår terninger. 

Før spilleren slår terninger skal spilleren altid beskrive situationen og hvad hendes spilperson gør. 

Slaget

Man skal slå 4 eller over på terningerne, en 4 er en succes og man skal have 3 succeser for at lykkes. 

Stammen har en pulje af terninger af blå d6’er og røde d8’er. De repræsenterer stammens forråd af vand og blod, mere om det i afsnittet: Blod og vand. Det er primært disse terninger man slår med. 

Hvis det slaget lykkes, så får spilleren lov til at beskrive hvordan det lykkes.

Hvis man fejler slaget, altså ikke slår 3 succeser, så er der en fra stammen som dør. Den der kaster terningerne fortælle hvem, der dør og hvordan det sker.

Man mister løbende terninger for efter hvert slag, ligegyldigt om slaget lykkes eller fejlede, skal alle blå og røde terninger, der var succeser, fjernes fra stammens fælles pulje.

“Det du tog med”

Hver spilperson har noget hun tog med. Når man bruger sin dims eller sine dimser, så må man lægge en d12’er til puljen af terninger man slår.

På 4 eller over er denne terning en succes, men den forsvinder ikke af den grund, som de blå d6’er og røde 8’er ellers gør.

Til gengæld får man et mærke, hvis man slår 9 eller over på ens d12. Mærkerne er sår eller noget andet der bliver ødelagt ved spilpersonen. De potentielle mærker er individuelle og angivet på spilpersonernes karakterark.

Vand og blod

De blå d6 terninger repræsenterer stammens vand, som har de har i drikkeskind og krukker. 

De røde d8 terninger repræsenterer stammens blod. Stammen starter uden blod-tegninger, men får en rød terning for hvert stammemedlem der omkommer undervejs. 

Alle disse er stammens fælles ressourcer og hvis de bliver opbrugt, så dør hele stammen. De starter med 14 blå terninger og kan principielt opnå 11 røde terninger, hvilket dog er usandsynligt.

Undervejs i scenariet får spillerne mulighed for at skaffe mere vand. Det er ikke fast angivet hvor meget vand de finder når de finder vand, da det er håndtag som du som GM kan skure på ift. at holde presset og spændingsniveauet oppe. Prøv dig frem, men som general regel skal stammen gerne ligge på 12 blå terninger eller over når de går ind i en ny scene. De må gerne finde vand undervej i en scene, hvis der er behov og det passer ind i fortællingen. 

Drikker de blod?

Måske drikker stammen blodet fra deres afdøde, måske får de bare ekstra energi af hævnen og vreden. Det er op til dig og spillerne. 

 

Har du lyst til at skrive en ændring ind i teksten, så er der et link til teksten her (google doc).

4 thoughts on “Hjælp! til at skrive regler

  1. H. Dithmer

    Jeg synes det er både fedt og forståeligt. Jeg kunne godt bruge et hensigtserklæring til spilleder (altså, “Denne mekanik er til for bla bla, etc. etc.”) og det ville være luksus med et konkret eksempel eller to, men ud fra teksten her ville jeg sagtens kunne køre det.

    Svar
  2. Thomas Munkholt

    Umiddelbart synes jeg det er til at forstå. Et par ting:

    Der skal nok stå at man skal inddrage det man tog med, i sin beskrivelse af scenen hvis man bruger terningen (såfremt det er tilfældet). Og at det kun er den der ruller der kan vælge at bruge sin ting?

    Jeg er usikker på hvorfor man skal have ca. 12 blå terninger. Det lyder af mange, og hvis det er samme mængde inden alle scener, får man vel ikke fornemmelsen af at tørste? Er der noget jeg misforstår?

    Jeg fornemmer at alle scener har samme sværhedsgrad, og det er fint, men måske skal det så lige nævnes at “ørkenens udfordringer er altid livsfarlige/af en vis skala” så beskrivelserne når en vis alvor/stakes.

    Svar
    1. johs Forfatter

      Tak Thomas.
      Dejlige og mega brugbare kommentarer.

      Jeg gør det med “Det man tog med” mere tydeligt.

      God pointe med fordeling af vand. Jeg vil forsøge at gøre det mere drupvist.

      Jeg overvejede i lang tid at lave forskellige sværhedsgrad, men blev enig med mig selv om at det mest bare var ekstra matematik, som ikke rigtig gjorde noget interessant. Men jeg laver en mere klar formulering.

      Endnu engang tak.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.