Jeg har et scenarie med til Fastaval næste år. Det går vanligt super dårligt med at få det ned på papir, men efter mange indre kampe har jeg fået skrevet et forsøg på en foromtale.
Hvis du gider at give feedback på om teksten giver mening? Og ville du spille det? Så sender jeg masser stenalderkærlighed.
Det er en novelle for fire spillere og en spilleder med denne pitch:
En stamme kickass stenalderfolk forsøger at forcere Kitaras brutale og ubarmhjertige golde ørken på rejse mod en ukendt fremtid og drømmen om et liv i tryghed.
Og denne foromtale:
Det er kun formiddag i ørkenen, og jeg er allerede ved at falde om. Vi er kun 12 tilbage i stammen og på vild flugt gennem sandmasserne. En flok af kødædende kæmpebiller bevæger sig hurtigt over sandbankerne i deres jagt på os.
Mine lunger brænder af at løbe, og jeg ser at Buji også kæmper med at holde farten. Vores spydkæmpers ben er ikke helet ordentligt efter et blodigt sår under flugten fra Den Gule Konges umenneskelige horder på vores hjemlige grønne stepper.
Jeg ser Buji stoppe op. Solen, tørsten og sandet har slebet hende ned, men det er ikke derfor hun stopper. Hun tager sit benspyd frem, og med et urgammelt kampskrig vender hun sig imod det forreste monster.
Lotte, der spiller Biju, tager en håndfuld blå og røde terninger og gør sig klar til kaste dem. Hvis hun klarer slaget, undslipper vi kæmpebillerne. Hvis hun ikke gør, er der en spilperson som dør.
Jeg synes, at hun har taget lidt for mange terninger denne gang. For de blå er vores vand, og de røde er vores blod, og når de er brugt dør hele stammen. Ingen overlever ørkenen uden vand og blod.
Spillertype:
Synes du hæsblæsende stenalder-action med terningeslag og en halv trist rammefortælling er sagen? Så er Ørkenvandring noget for dig.
Spilledertype:
Kan du male en actionpakket scene med ord, holde styr på en simpel ressource-terninge mekanik og stadigvæk holde et ok tempo, så håber jeg mega meget at du vil køre Ørkenvandring.
Jeg ville spille det! Jeg ville sikkert også køre det.
Action set-uppet er sejt, og skiftet fra spilperson til spiller-synspunkt, der viser terningemekanikken og typen af overvejelser, pakker utroligt meget information ind i nogle få sætninger på en elegant måde, så man får en god fornemmelse af, hvordan det vil være at spille.
Sprogligt fnidder: jeg ville slette de 2 “kun” i første linje. Man får rigeligt fornemmelse af, at situationen er presset, uden dem.
Tak Terese!
Og fedt at det giver mening. Kun’erne er ligegyldig fyld. Godt set.
(Poster lige min mail her for samlingens skyld … sproglige kommentarer er sendt separat, og sig til hvis det skal have en sidste korrektur.)
Jeg synes det fremstår som et lettilgængeligt og sjovt spil, med noget på spil.
Jeg overvejer: Hvem bliver jeg klogere på/hvem træffer jeg valg for – min karakter eller stammen? Hvad menes der med stenalder? (beskrivelsen virker som primitiv fantasy). Hvor meget fylder mekanikken ift. fortællingen – er der en større historie eller mere en række træfninger indtil man er enten død eller i sikkerhed?
Spørgsmål der ikke behøver blive besvaret – lige nu har jeg et klart billede af at det er ørkenkrydsningen der er det centrale. Der er træfninger og mekanikker for at overleve og afspejle ressourcer.
Jeg synes det lyder sjovt og fedt. Det gad jeg godt spille.
Som andre før mig nåede at sige, så får du elegant fortalt om både handlingen og mekanik.
Tak Thomas. Det er jeg glad for at høre. Nu skal det bare skrives færdig 🙂