[Providence] Polypus Invictus*

Hvis du har tænkt dig at spille med i kampagnen bør du nok ikke læse videre.

Jeg er ved at bygge en superhelte cthulhu kampagne, der skal foregå i Providence, New England 1938.

Du kan læse mere om kampagnen her.

 

“Superkræfterne skal understøtte kampagnens maritime tema.

Skrev Oliver og jeg synes det var en god idé.

 

“Superkræfterne skal ha’ en pris.

Skrev Max og det synes jeg også var en god idé.

Derefter foreslog Oliver at spilpersonerne, når de brugte kræfterne, skulle komme til at ligne havvæsener mere og mere. Så nu går jeg og tænker over de to ting:

 

1) Seje havvæsener?

Her er dem jeg og Oliver (mest Oliver) er kommet på:

  • Sugekopper
  • Tentakler
  • Evnen til ikke at have et skelet
  • Camouflage
  • Gift
  • Elektrisk sans
  • Ekkolokalisering
  • Skyde elektriske “lyn”
  • Skyde med blæk
  • Hurtighed (findes der ikke pisse hurtige fisk?)
  • Udvikle bodyarmour a la havskildpadden
  • Superstærke finger, der langsom udvikler sig til krabbeklør.
  • Kom med flere forslag og gør mig super glad.

Men hvad med de klassiske superhelteevner Fx det at kunne flyve? Fisk ikke kan flyve (ej heller flyvefisk), men jeg vil rigtig gerne ha’ en flyvende superhelt. Hvad med superheleevne? Er der fisk der superheler? Hvad med styrke? Hvor stærke er fisk og andre havdyr? Jeg tænker at en spilperson godt kan få flere evner (fx både havde sugekopper, tentakler og skyde med blæk), men at hver spilperson skal være knyttet til et havvæsen (fx blæksprutte).

Hvad med disse dyr:

  • Blæksprutte: sugekopper, tentakler, skyde med blæk,  camouflage og evnen til ikke at have et skelet (det er et ret sejt havdyr)
  • Havskildpadde: bodyarmour, stor og superstyrke?
  • Haj: Hurtig og pissefarlig (først med knive og senere med tænder?)
  • Delfin: Ekkolokalisering (altså se igennem murer, men også kunne se usynlige væsener såsom spøgelser), mystisk viden og superintelligens (vi tillægger delfiner en del)
  • Elektrisk ål: skyde med el-“lyn”, elektrisk sans og evnen til ikke at have et skelet (derudover bliver de rigtig gamle, så måske kan de også hele skade bedre?)
  • Send flere havdyr tak.

Jeg har sikkert glemt et eller andet megasejt havdyr. Ligesom jeg sikkert har glemt en eller flere oplagte evner til de allerede nævnte dyr. Vi er seks i gruppen, men jeg behøver ingen superkræfter, så vi skal kun bruge 5 dyr.

 

2) Fra menneske til fiskemonster

Det er jo ikke meningen at spilpersonerne skal blive fiskemonster midt inde i anden spilgang. Jeg er nødt til at bygge et system for udviklingen fra menneske til havmonster. Der skal laves x stadier mellem “man and fish”, så det er lidt i system. Stadierne er forskellige fra dyr til dyr, og altså osse fra spilperson til spilperson, men alle har lige mange stadier før de ender som fiskemonster. Spillerne skal ikke vide hvilket dyr de er ved at udvikle sig til, men skal de vide hvor mange stadier der er i alt?

Skal være en chance for at de bliver fishy når de bruger deres evner? Altså at man slår en terning når de bruger powers?

Eller skal der være et hemmeligt/ delvis hemmeligt antal gange de kan bruge deres kræfter før en forandring sparker ind?

Vi kunne gøre det sådan at alle får x kort ved starten af hverspilgang. På hvert kort skal de skrive et navn på en anden spilpersoner. De må ikke skrive navnet på deres egen spilperson, men de må gerne skrive det samme navn på alle deres kort. Man må ikke snakke sammen om hvad man skriver og der må ikke foregå nogen form for forhandlinger. Inden vi starter får GM’en alle de udfyldte kort. Man kan bruge sine evner, uden at udvikle sig,  det samme antal gange som der er kort med ens spilpersons navn på. Altså udvikler man sig henimod havmonster, hvis man bruger evner uden at nogen af de andre har “stemt” på ens spilperson.

 

*) Maritime Superkræfter

13 tanker om "[Providence] Polypus Invictus*"

  1. Uffe

    Hvad med en puljemekanik lig madness i Don’t rest your head? Hvor man selv vælger hvor meget af det farlige man vil bruge, men hvor man glider længere fra menneskeligheden hvis umenneskelighed dominerer.

    Men hvis man bare bliver sejere af det, hvorfor så ikke bare blive totalt torsk med det samme? Hvad ud over noget abstrakt menneskeligt mister man? Er der måske to typer konflikter, noget menneskeligt og socialt og noget umenneskeligt og sikkert fysisk?

    Svar
  2. Thais Munk

    Jeg tænkte lidt over det og kom faktisk frem med noget lidt udsædvanligt.

    Hvad med hvaler? Spækhuggere er nogle voldsomt heftige rovdyr, men de er også utroligt sociale. Så kunne du eventuelt tage en af spillerne, som er god til at slås og lige pludseligt er vedkommende overdrevet lækker og har karisma som ind i helvede.

    Hvaler er selvfølgeligt også undtagelsen fra regler, fordi at de ikke er fisk som sådan, men pattedyr. Jeg ved ikke om det kan kombineres med Uffes ideer, men det var min første tanke da jeg læste Olivers indlæg.

    Svar
  3. Asbjørn Olsen

    Et par sjove liste, tror dog du har dækket det meste fornuftige herfra:

    http://www.darkroastedblend.com/2008/07/odd-looking-marine-animals-you-never.html

    http://www.who-sucks.com/animals/real-life-sea-monsters-24-bizarre-creatures-of-the-deep

    http://www.succeedsocially.com/coolanimals

    Der er dog evnen til at “skyde” med lys, lidt ala et flashbang. Der finde både fisk der kan blinke, og fisk der kan skyde kemiske lysbomber.

    Eller evnen til at lokke andre hen til dig (med lys), for derefter at spise dem.

    Fisk der kan puste sig selv op (forsvarsmekanisme).

    Der er evnen til at sluge noget der er meget større end dig selv.

    Pistol rejen kan slå sine klør så hårdt sammen at den skyder lydbølger der stunner andre rejer. Det er mega sejt (3.link med link til youtube video)

    Evne til at imiterer andre dyr.

    Ikke mindst er der fisken der er stor i størrelsen. Som jo betyder den er stærk?

    Der findes faktisk et sø-dyr der kan regenerer tabte lemmer: http://en.wikipedia.org/wiki/Axolotl

    Og til sidst, fordi den har det sejeste navn: http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire_squid
    The Vampire Squid from Hell!

    Svar
  4. Oliver Nøglebæk

    Jeg vil reklamere for den ydmyge søstjerne. De er pænt seje, de kan fikse nye lemmer hvis de bliver klippet af, har en fleksibelt exoskelet og er imune overfor headshots, da de har en decentral hjerne.

    Søpølsen er også fantastisk, den kan brække sine indvolde op og stikke af fra dem.

    Du skal overveje om vejen ned i korruptionen er en personlig sti, eller noget som gruppen er fælles om at fortælle, inden du vælger det spilmekaniske bag. Personligt kan jeg godt lide tanken om at gøre det som madness i dryh, men så skal terningerne forsvinde fra noget socialt eller menneskeligt når de sætter sig fast i fiskeriet.

    Svar
  5. Johs

    Wow, fede kommentarer venner. Det lyder som et spil Sorcerer, men det er det ikke. Jeg har derimod valgt at bruge Savage Worlds, fordi det er let at lærer og hacke.

    En ting jeg godt kan lide ved SW er at superkærfter bare virker. Man skal ikke slå om man flyver eller kaster med blæk. Når man har købt evnen så virker den. Det kan jeg godt lide, fordi det interessante i mit spil ikke er om hovedpersonen slår hårdt, men at hun slår hårdt.

    Af samme grund synes jeg ikke at jeg kan bruge madness a la Don’t rest your head. Det også, at jeg aldrig rigtig helt forstod reglerne.

    Så desværre indietøser. Men andre teknikker er velkommen. I kan virkelig ikke lide stemmekortideen?

    Og Uffe, jeg tror ikke jeg helt forstår det med noget menneskeligt versus noget fysisk. Spilpersonerne er en del af den verden de indgår i. De har venner og familie og netværk, så de kan ikke bare være fiskemonster-superhelte hele tiden uden det ville blive alt alt for Vampire og kedeligt.

    Kom gerne med flere havdyr. Hvor er du vild Oliver (og Asbjørn)! Fuck der var en verden jeg overhovedet ikke kendte til.

    Alle havdyr er velkommen – også pjattedyr – såsom sociale spækhugger, Thais.

    God pointe omkring personlig sti versus fælles oplevelse. Kan du uddybe det Oliver? Hvad synes du det skal være og hvorfor?

    Svar
  6. Morten Greis Peterse

    Jeg kan godt lide ideen om,at man bliver mere fiske-agtig ved at vælge at risikere det, når man anvender sine powers, så jeg vil foresslå et spil klodsmajor. Hver en gang power anvendes, sker det succesfuldt, men en klods skal trækkes og stables, og vælter tårnet, får karakteren et fisketræk, hvorefter tårnet resettes. Således bliver det op til spilleren selv at risikere brugen af deres powers.
    I lighed med Oliver tiænker jeg også, at fiske-trække skal fremmedgøre karaktererne, enten ved reduktion af sociale færdigheder (tag f.eks. min Klynke-point fra troldmandskampagnen) eller opgivelse af sociale relationer (den måde man brænder relationer på i min DG-kampagne).

    Svar
  7. johs

    Måske skal det være forskelligt fra gang til gang? Så den ene spilgang spiller vi klodsmajor, den anden laver vi stemmelege.

    Der skal også være en social omkostning. I Savage Worlds er der en række negative og positive træk. Dem skal jeg lige kigge igennem, men jeg tænker at man når man går fra et stadie til et andet får et kosmetisk negativt træk (se mere havdyrsk ud og giver en mekanisk reduktion i sociale situationer) plus en evt. ekstra bonus træk (fx at man kan trække vejret under vand). Måske får man endda også flere superkræfter når man går mere i fisk?

    Svar
  8. Morten Greis Peterse

    Ja, man kunne have hver power på to trin. En basis power (levitate), som ikke rigtig har nogen omkostninger, og en avanceret version (fly), som kræver at man risikerer noget (et kort, en klods fra tårnet etc.).

    God ide med vekslende systemer. Så kan du også understrege variationer i tema fra gang til gang (og vi andre kan få fornøjelsen af at se dig eksperimentere med en masse forskellige mekanikker – og det glæder jeg mig til at læse om).

    Svar
  9. Oliver Nøglebæk

    Jeg kan også godt lide tanken om både passive og aktive powers. Du skal se de der Pirates of the crabbian igen, de har kreative fiskemutantpiratos.

    Pointen med personlig sti versus fælles oplevelse er hvor meget fiskener en personlig byrde som kun spilleren har indvirkning på. Eller noget som spillerne bærer i fællesskab og som de fortæller sammen. Det skal helst være enten det ene eller det andet for både spiller og rolle, for max effekt. Måske er det også noget du kan variere fra gang til gang.

    Svar
  10. Pingback: [Providence] Imperia < Sort Forsyning

  11. Pingback: [Providence] Skade og familieliv < Sort Forsyning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.