[Providence] Imperia

Hvis du har tænkt dig at spille med i kampagnen bør du nok ikke læse videre.
I dette indlæg vil jeg mine tanker omkring første kapitel i den 1938er superhelte cthulhu kampagne, som jeg er ved at bygge.
Du kan læse mere om kampagnen her.

 

Kapitel 2

Tilbage i Providence har vores helte mistet deres arbejdsgiver Cuccinni, til gengæld har de et okkult artefakt og de har set en flig af deres nye fiskekræfter. De er ret lost og deres baggrundshistorier skal i spil på en eller anden måde. De kan evt. starte egne projekter.

Ret hurtigt, efter en uges tid, bliver de kontaktet af en Mr. James King.

 

Også er der sandkasse!

James King præsenterer sig som en slags bagmand. King have en aftale med Cuccinnis om at købe artefaktet og er villig til at betale godt for det. De mødes med ham i hans kontor i Corbin Hotel, Downtown. James King er ung flot blondt mand, der taler præfekt og et lidt britisk engelsk. Han er meget imødekommende og venlig, men måske også lidt flask.
Han virker også meget interesseret i spilpersonerne. Han vil meget gerne hjælpe dem og evt. give dem andre velbetale jobs. King  kan være en utømmelig kilde til eventyr. Enten som arbejdsgiver, eller måske i løbet af kampagnen en aktiv og drillende modstander.

James King er en mystisk figur og igennem kampagnen finder spillerne (og måske også spilpersonerne) ud af at:

  • At Corbin Hotel er omringet af mærkelige mænd i røde jakker.
  • At King ikke kan forlade sit Hotel og at han gerne vil. De missioner han sender spilpersonerne på går ud på at finde ud af hvorfor og af hvem han holdes fanget. På den måde møder vores helte en lang række af magiske væsener.
  • At James King ikke altid har heddet James King, men også gået under andre navne såsom Janus, Ioannes, Johannes Königsberg og James Kingsman.
  • At han har levet siden antikken (Roms storhedstid) og altid været og levet i europæiske stormagters storhedstid (efter Rom, Det Byzantinske Rige, så Det Tysk-Romerske Rige over Det Britiske Imperium og nu USA).

Hvordan spillerne skal opdage dette ved jeg ikke helt. Jeg tænker på at gøre det igennem flashbacks til tidligere liv, hvor personer der ligner dem og har de samme powers har kæmpet med og imod James Kings i forskellige tider. Hvad og hvordan disse flashbacks bliver aktiveret, ved jeg ikke.

Ligesom jeg på nuværende tidspunkt ikke er helt sikker på hvem/hvad der er bagmanden bag Kings fangenskab.

 

Logikker

James King er en menneskelig manifestation af det imperielles magtlogik. Det er ikke vigtigt hvilket imperium der er tale om, King drages til et nyt imperium når det forrige taber sit momentum. Det konkrete land er ikke vigtigt, men en nations vokseværk og kommen til magt giver King noget. At King er fanget på sit hotellet kan være udtryk for at USA’s imperielle potentiale er fanget i den daværende amerikanske ikke-aktivistiske udenrigspolitiske doktrin. Måske. Men han kommer i alle fald ud i forbindelse med oversvømmelsen.
I min kampagne er der er en konflikt imellem de nedbrydende kræfter og de opbyggende kræfter. King er udtrykt for det sidste. Jeg har andre modsætningspar i min kampagne. Fx mellem orden og vildskab, fx symboliseret i forholdet imellem landjorden og havet. King er en slags ordensfigur, men da vildskab og vækst er nødvendigt for at imperiet kan vokse, er han ikke kun i et modsætningsforhold til det vilde. Imperiet er afhæng af det vildes kraft, samtidigt det ønsker at styrere det vilde. Samtidigt med at en total styring ville ødelægge vildes vildskab og dermed dets kraft. Kompleksiteten i det forhold vil jeg gerne have går igen i Kings forhold til spilpersonerne.

Referencer: Forbudte viden, imperialisme, Pendragon.

1 thought on “[Providence] Imperia

  1. Pingback: [Providence] Juno < Sort Forsyning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.