Noter til Redbox-scenariet

Som jeg har skrevet lidt om her og her så har jeg tænkt mig at skrive et Sword & Sorcery fantasyscenarie til Fastaval. Det kommer til at være en turnering i rollespilssystemet Redbox Hack, hvor det hold der samlet får flest xp vinder turneringen. Den del bliver ikke så svært at lave, da Redbox Hack handler om det fedste fra D&D, nemlig at dræbe monster og tag deres skatte. Det er meningen at figurene skal strige i levels under vejs,  men det er også utroligt let at gøre løbene i Redbox. Det er et meget simpelt system.


Genre

Angående genren, så har jeg faktisk aldrig læst en Sword & Sorcery novelle, men jeg har en klar idé om hvad det går ud på. Det er fantasy er på sin vis mere ligner horrorgenren end SciFi (som meget moderne fantasy gør). I S&S er verden mystisk og det okkulte er netop ukendt og okkult. Magi er trolddom og ikke en videnskab (som det tit bliver i den fantasy vi normalt spiller). S&S er farlig fantasy og handler grundlæggende om mødet med det ukendte. Derudover er S&S traditionelt ret højreorienteret. Det er racistisk og på sin vis civilisationskritisk. Jeg gider ikke skrive et racistisk scenarie – der er i forvejen nok racisme lige for tiden – men efter jeg har læst Thoreau, så har jeg fundet en sympatisk liberal(istisk) civilisationskritik, som jeg gerne vil udfolde narrativt i scenariet.

Billeder

Selvom jeg før har udtryk at jeg ville bruge billeder fra det franske tegneserie blad Heavy Metal, så tror jeg faktisk at jeg i stedet hugger illustrationer fra det svenske Drakar och Demoner, da det også til tider har været ret S&S (når det ikke er for nordisk).

Navn og Tema

Pga. Thoreau har jeg valgt at scenariet i nogen grad skal handle om slavehandel. Og derfor kommer det til at hedde: ”Slavehandleren fra Ascalon”, hvilket er reference til et af Lars’ scenarier, som han aldrig fik skrevet. Lars ønskende blandt andet med scenariet at skabe en kampagnestemning, hvilket jeg også ønsker. Jeg ønsker dog at gøre det på en helt anden måde end Lars.

Jeg ønsker at tage alle de fede scener man har i en kampagne og kører dem af i det scenarie – og gøre det hurtigt – samtidig med at spillerne får lov til at se deres figurer stige i levels (og selv bestemme hvor deres nye bonusser mm. skal ligge).

Klasser og spillerantal

I Redbox Hack er der 7 klasser, men da jeg ikke er særlig glad for nogle af klasserne skriver jeg nogle nye. Som det ser ud nu kommer der disse 6 klasser man kan vælge imellem:

  • En Nordboer (en vikingebarbartype),
  • En Nekropolianer (sådan lidt en bedemandstype fra begravelsesbysamfundet Nekropolis),
  • En Hashshashiner (mellemøstlig lejemorder på stoffer),
  • En Slavefolk (en slave – man bestemmer selv hvem af de andre spillere, der er ens ejer),
  • En Dualist (sådan lidt kriger/tyv)
  • Og en købmands/troldmandstype (<- nogle forslag? – måske en Mesopotanier?).

Jeg tager de evnerne fra gamle klasser og bytter rundt på dem. Evnerne i Redbox Hack er ret seje og på sin vis ret magiske.

Jeg ved ikke om jeg skal lave 7 klasser, så der er noget at vælge imellem. Jeg vil gerne havde et spiller antal helt oppe på 6, fordi det er det er sejt at underholde mange mennesker på en gang. På den anden side bliver det tit kedeligt at udspille kampe, hvis man er for mange. SÅ jeg ved ikke om jeg skal lave 7 klasser til 6 spiller, 6 klasser til 6 spiller, 6 klasser til 5 spiller eller 5 klasser til 5 spiller (7 klasser til 5 spiller er helt sikkert overkill).

Jeg tror det snart er tid til en spiltest.

17 tanker om "Noter til Redbox-scenariet"

  1. Morten Greis

    Hej Johs, godt koncept. Angående antallet af klasser, så synes jeg, at syv vil rocke vildt (der var nemlig syv i D&D), og at antallet af spillere til scenariet skal være variabelt: 4-6 spillere pr. gruppe.

    Svar
  2. johs Forfatter

    Ja, jeg har tænkt over det. Men når det er en turnering, så er det lidt problematisk med et variabelt spiller antal.
    Skal modstanderne fx være lettere? Hvis der er færre af dem, så er der heller ikke ligeså mange xp at få. Måske skal man dividere xpene med antalet af spillerne og derefter gange det med 6.

    (også skal kampmodstanden også være lidt lettere ved 5 og endnu lettere ved 4 spillere – men kun lidt).

    Jeg er mest bange for matematikken og for at jeg ikke kan nå at spilteste alle tre muligheder.

    Svar
  3. Uffe

    Hvis du vil have mange spilere tror jeg du skal huske at have masser af mooks. Det er lidt trist at bruge sin tur på at flytte sig hen til monstret hvis der er lang tid til man får tur igen.

    Svar
  4. Simon J Pettitt

    jeg vil sige fem eller fire, det er som spilleder bare det letteste antal at styre og samtidig undgå at ingen keder sig alt for meget.
    (min persnolige mening: alt over fem bør have en anden spillederstruktur end end en spilleder, (altså flere spilleder, ingen spilleder, fordeling af spilleder ansvar til spillerne, eller simpelthen live, osv.))

    Svar
  5. Morten Greis

    Jeg synes stadig 4-6 er fint. Seks spillere kan man sagtens have kørende i den type spil, det har jeg prøvet fint flere gange. Problemet, synes jeg, opstår først, når man har systemer, hvor den enkelte spillers tur tager lang tid på grund af de mange detailregulationer i reglerne (typisk GURPS, D&D, Shadowrun etc.). Nu har jeg ikke prøvet Red Box Hack, men jeg har en vis tillid til at systemet er så fleksibelt, at man uden de store vanskeligheder kan designe scenariet til et variabelt antal spillere.

    Svar
  6. Johs

    Jo. Jeg er også fra en tid hvor vi var mellem 8 og (nogle gange) 12 i vores D&Dgruppe. Det var ikke perfekt, men jeg er ikke bange for 6 spiller spil. Og jeg mener heller ikke her er live løsningen på noget som helst 😉

    Og det er sejt, at lave variable spiller antal. Der er bare noget matematik, der skal gå op.

    Svar
  7. Johs

    Hvis der skal være 7 klasser, så mangler jeg en.

    Nogle forslag?

    Og er der nogle af klasserne – der ikke holder?

    Svar
  8. Morten Greis

    Hej Johs,

    Det er lidt svært at gennemskue, hvilken rolle den syvende skal udfylde, da det ikke er helt klart, hvad de seks andre udfylder. Barbar, snigmorder, kriger-tyv, købmandstroldmand er lette nok at gennemskue, men bedemand og slave, hvad gør de?

    Umiddelbart ville jeg tænke åndemaner, shaman, mentor eller en kannibal fra Zamora.

    Svar
  9. Johs

    Hmmm… jeg godt se din pointe Morten. Men når jeg får sat nogle lidt flere ord på bedemand- og slavefolkklassen, så vil du (og hele verden) se at de er en slags åndemaner og kannibal hver især.

    Hvad kan en mentor?

    Svar
  10. Morten Greis

    Jeg tænkte, at en mentor er en karakter, der kan vejlede de andre spilpersoner, og følger de hans råd, så får de bonusser til deres terninger eller noget i den dur. Desuden kan mentoren vælge at dø for at anspore gruppens helt til episke gerninger. Det hører muligvis mere til i traditionelle eventyr end i S&S.

    Svar
  11. Simon J Pettitt

    en krønikke fortæller
    en sage
    en læge
    en bard
    det var hvad jeg kom til at tænke på
    altså en elleranden form for visman/helbreder/historiefortæller

    Svar
  12. johs Forfatter

    Hmmm… Redbox går ud på at dræbe monster og tag deres skatte.

    Helbreder er npcer i Redbox. Hvad er en sage?

    Svar
  13. Morten Greis

    Med “sage” mener Simon vel en “vismand”. I gamle dage var det en NPC-klasse, men i senere versioner af D&D er det en specialiseret form for troldmand.

    Mange af de forslag vi kommer med, er varianter af ‘booster’-klasser og ‘info-søger’-klasser, hvor klassens funktion primært er at forbedre de andres evner (som clerigs gør det), eller skaffe informationer uden for kampscenerne. Spørgsmålet er, om det overhovedet passer ind i Red Box Hacks spilmekanik?

    Svar
  14. Johs

    Redbox er i stykker fra starten af og faktisk er klasserne ikke så forskellige (fx kan alle slås).

    Og der bliver noget informationsskafferier i scenariet, men en vismand er måske lidt for kontemplativt. Mit scenarie er tænkt som et aktionbrag – så der er ikke rigtig plads til blodfattige akademiker, hvis de altså ikke kaster med ild. Derudover er der allerede to en halv akademiker klasser: Mesopotanieren og Nekropolianeren er begge en slagstroldmænd. Slaven kan være vismand. Måske er det en ranger, der mangler – hvad hedder de der seje hesterytter bueskytter, hvis de ikke bare hedder mongoler?

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.