I mandags spillede vi vores Carroburg Bürger kampagne. Denne gang med Mette som gæstespiller.
Hun spillede halfling-politikeren Ludo ’Glück’ Mootkind og vi skulle spille hobbit/dværgevalgkamp (Ludos modkandidat er dværg). Vi fik spillet lidt valgkamp, men det holdt hårdt. Det var ikke en dårlig spilgang, der var mere gode grin, godt rollekendskab og overskudsoneliners, men men mit politiske plot kom ikke rigtig i luften og det jo lidt træls. Det er fedt med scener hvor man stikker af og vi spiller warhammer-dumsmart, men næste spilgang skal vi forsætte spillet og jeg vil gerne gøre både plot- og scenespil fedt.
Hvorfor virkede det ikke?
Jeg kørte det ret traditionelt og efter spillet kom vi frem til at den traditionelle spilstil ikke understøttede det politiske spil. Spillerne viste at de kunne opsøge nogen centrale bipersoner (valgmænd, der sidder på stemmer), men eftersom de ikke vidste hvad skulle stille op med disse bipersoner, opsøgte de dem ikke. Det lyder som løsningen er en eller anden form for mekanisk hjælp. Det eller skavens.
Politiske moves!
Jeg overvejer at lave politiske moves. Printet på kort, hvor hver spiller vælger to-tre moves, som de må spille (flere gange) i løbet af spillet.
Moves kunne være:
Bevæg Basen!
Påvirker valgmanden ved at påvirk støtterne i offentligheden (lettere ved halflings/sværere ved dværge/umuligt i modkandidatens base), fortæl hvordan du gør og slå FEL
Find smuds via indbrud!
Du bryder ind hos en biperson og finder noget sygt syndigt. Slå fortæl hvordan du laver indbruddet (slå en relevant skill – fx. pick lock eller silent move). Klare slået har du valgfri smuds, klare du ikke er du i problemer.
Hvad synes du kunne være et sejt politisk move?
Nu får du mine bedste idéer – så forventer jeg til gengæld at du skriver det om til et Fastaval-scenarie sammen med Kristian Bach Petersen bagefter, så jeg kan spille det 😉
1. Klæd en fordrukken eller hjemløs dværg ud som modstander-kandidaten og lad snyde-kandidaten holde en forfærdelig tale.
2. Spred falsk propaganda fra modstanderen.
3. Udspioner modstander-kandidaten og spred sladder.
4. Aftal en live-debat og vær tarvelig! Tænd bål under det punkt på scenen, hvor modstanderen står, så han/hun kommer til at svede.
Alting på denne her liste: http://listverse.com/2014/01/18/10-worst-dirty-tricks-in-american-politics/
Og alle trickene fra Gangs of New York!
Få folk til at stemme flere gange ved at barbere dem og give dem andet tøj på efter de har stemt første gang.
Skræm modstandernes vælgere til at blive hjemme enten med bøller eller med rygter eller mørk magi.
Skavens er en rigtig fin løsning!
Var opgaven konkret nok for spillerne? Det er jo fint med det åbne plot, men mandag aften efter arbejde, må der godt være en klar kurs, eller et par klare valg, efter min mening