Ascalonspillet

Jeg kunne godt tænke mig at lave et papir sim-spil a la Border Princes eller How to Host a Dungeon med en masse tabeller. Modsat de to nævnte spil skal det være et spil for flere spillere.

How to Host a Dongeon

Ascalon er dansk rollespils sword-and-sorcery-hovedstad. En fantasy-bystat i en fjern fortid, hvor der ikke findes orker, men derimod menneskeædende aber, ørkenløber og femi-magi.

I løbet af spillet gennemgår man Ascalons historie, fra en senmytisk tid til byens fald. Der skal gennemspilles nogle perioder, som kommer til at hedder noget i stil med: De mange templernes tid, Den kongeløse tid, Senatets tid. De kommer ikke nødvendigvis i den rækkefølge.

Tanker om spildesign:

  • Hver spiller, spiller en adelsfamilie, der er opkaldt efter et dyr (fx Hestens hus, Cobraens hus, Løvens hus) og som har forskellige egenskaber. Undervejs kæmper man med hinanden om magten, men man indgår også forbund og arbejde sammen imod indre (de andre spillere) og ydere fjender (andre bystater, ørkenløberstammerne og ikke at forglemme menneskeædende aber).
  • Med en række terningeslag, nogle (spillerindividuelle) tabeller og et stykke papir (et kort), tegner man og fortæller Ascalons historie igennem tiden.
  • Tabellerne er forskellige for de forskellige perioder.
  • Der er både begivenheder og bygninger (byudvikling) på tabellerne.
  • Jeg tænker at man i starten af hver periode, i fællesskab, slår en bunke d10er. På tur vælger spillerne en terning. Hver spiller har en tabel og en ternings udfald bestemmer hvad der sker. Spillernes tabeller er forskellige, så spiller A kan fx bruge en 2er til noget helt andet end spiller B kan.
  • Der skal være noget simpelt ressourcestyring og kamp om magten forbundet med de der terningeslag, fx kan en familie kontrollere og erobrer bygningerne på kortet.
  • Som udgangspunkt mener jeg, at man skal kunne vinde spillet, men jeg er ikke helt sikker på det er en god idé (noget af det fine ved Border Princes og How to Host a Dungeon er måske at man ikke kan vinde spillene).
  • Jeg tænker der kan være små rollespilsscener bygget ind i spildesignet, men jeg ved ikke det kan virke eller om det bare er at sætte sig imellem to stole (fortællespil og rollespil).

Alt input er mere end velkommen.

4 tanker om "Ascalonspillet"

  1. Oliver Nøglebæk

    Damn! Det lyder sejt, hvis du får brug for en urbanist så sig til.

    Jeg tænker selv alt for meget i de baner, jeg har netop købt Pendragon for at se om jeg kan hacke spillets elementer omkring manors over til warhammer eller tilsvarende og lave noget ud af det.

    Jeg kan rigtig godt lide idéen med fiasco-lister, det er en god blanding af random og valg. Har du overvejet at lave et to-lags system som i originalen? Jeg synes det giver et interessant twist fra bare at vælge direkte.

    En idé jeg selv har tumlet med er at man placerer steder og trusler rundt i landskabet. Som spillerne så kan tage på eventyr i (enten rollespil eller brætspils-slåsning) hvilket enten beskytter mod truslen eller laver den om til en resurse.

    Med hensyn til at vinde, så er der masser af muligheder for at se til brætspilsverdenen eller Civilization spillene, efter forskellige win conditions? Er det last family standing eller et pointsystem? Den første der bygger den store Ziggurat?

    Det er også interessant at kigge på hvordan bystyret skal være, er det et despoti hvor en af familierne har kronen indtil nogen tager den? Er der et råd man kan skændes i? Eller er det et feudalt system med ansvar og privilegier under en fælles herre? Er der mulighed for at det kan ændre sig over tiden? (Spillet starter feudalt, men når spillerne får bygget et forum skifter man til republikanske tilstande og så 200 år senere er den en der erklærer sig selv for kejser på livstid.)

    Som sagt, jeg har alt for mange af den slags tanker.

    Svar
  2. Morten Greis

    Spændende koncept. Arbejd videre på det!

    Omkring at vinde tænker jeg, at det måske kan være at sikre sig det bedste eftermæle?

    Troels og jeg vender desuden tilbage til Ascalon i Legenden om … IV, og der vil blandt andet optræde kæmpeedderkopper fra Leng og en Lichkonge.

    Svar
  3. johs Forfatter

    Om at vinde:

    Måske er det faktisk ikke så vigtigt for mig om man kan vinde eller ej. Men mere om man har motivation. Der kan være motivationskort, hvor man trækker en familiesmotivation.

    Hvis man har opnået et mål eller bare er blevet træt af sin motivation, så kan man trække et nyt. Man må altid gå tilbage til en gl. motivation.

    Bystyret:

    Jeg tænker vi går igennem flere forskellige slags bystyrer a la Roms (feudalt, repiblik også kejserdømme).

    Jeg ved ikke hvad et to-lags system er.

    Svar
  4. Oliver Nøglebæk

    I Fiasco består et hvert resultat af at man bruger to terninger, den første vælger den overordnede kategori og nummer to detaljerer den. Det giver mulighed for selv at vælge, men giver også de andre om bordet chancen for at påvirke hvad det ender med. Det giver mulighed for at sørge for at man ikke kommer ud i noget man ikke har lyst til, men også at man ikke har fuld kontrol.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.