Oliver har lavet en række tegningerne af interessante lokationer. Det ville vær oplagt at bruge dem som ramme for en novelleantologi. Novelleantologier er en samling af noveller, der er tematisk bundet sammen. Måske kan du huske Warhammer novelleantolgi ”Imperiet”, som Lars Andresen og jeg samlende og som vandt Juryens Specialpris i 2009. Det var dog ikke den første af slagsen, i sin tid blev der hver år lavet en novelleantolgi til Orkon, hvor et given års novellescenarier var bundet sammen af et tema eller en setting. Jeg husker især året, hvor ”Højhuset” var rammen, som et år der producerede en række virkelig fine noveller.
Marco og Oliver
Som sagt, synes at vi skal bruge Olivers tegninger som ramme om en novelleantolgi, men synes også det ville være sjovt at binde novellerne lidt mere sammen end tidligere antologier. Så med udgangspunkt i Calvinos Usynlige byer, der er en udknaldet digtning over Marco Polo rejse til Kina, kunne de forskellige tegninger være lokationer som Oliver Korttegner (vores version af Marco Polo) rejser igennem på vej til Khans Kina. Hver forfatter beskriver en lokation på rejsen, som Polo måske rejser igennem. Stederne er opdigtede og må godt være anderledes end virkelighedens Mellemøsten og Asien. I antologien er Polos Europa (hvor Oliver kommer fra) er den sammen som det virkelig Europa på Polos tid, Khans Kina er måske også det samme, men alt derimellem er til fri digtning.
Form
Pt. har Oliver tegnet fem lokationer, men jeg regner med at vi skal bruge omkring otte-ti stykker – alt efter hvor mange forfattere vi kan få med på spøgen.
Hver lokation er et scenarie, hvor Oliver Korttegner indgår (enten som spilperson eller npc) og som skal kunne spilles på en times tid. Selv med ret korte noveller (en time er ikke lang tid) er otte novellescenarier alt alt for meget, derfor kommer alle gruppe ikke til at spille alle lokationer. Hvilke lokationer man kommer til at spille kommer an på, hvilken rute man beslutter sig for at Oliver Korttegner tager til Khans Kina. Når man har valgt en rute spiller man de lokationer (og hermed også scenarier) der ligger på ruten.
Hvem er game?
Lyder sjovt.
Ja, ikke? 🙂
Der er noget med kortet, som ikke helt virker…
Der er 10 mulige ruter
Fem af dem har 3 stop (excl start, inkl Kina)
Fire har 4 stop
En har 5 stop
To stop ligger begge kun på en rute. De vil nok blive spillet noget mindre, end det centrale stop, som ligger på 5 ruter.
7/Thomas
Ja, kortet er på ingen måder det endelige kort, men jeg kan godt lide at spillerne kan vælge en kort rute (med måske kun to-tre stop) og en længere rute, hvis de gerne vil spille i længere tid 🙂
Dog bør alle stop være fordelt ligeligt på ruterne, så der er lige stor chance for at de bliver spillet.
Jeg har tænkt over en mulighed for større variation.
Et “tomt” kort med forskellige ruter.
Hver lokation rummer et scenarie, men lokationernes placering på kortet er ikke fastlagt.
I stedet er stednavne skrevet på sedler, som tilfældigt placeres på kortet i forbindelse med spilstart.
Så kan spillerne vælge en rute igennem de lokationer, de syntes lyder spændende.
/Thomas