[Providence] Film

Jeg leder efter inspiration jeg kan give mine spillere.

Indtil nu er jeg kommet frem til en række film:

 

Oh brother, where art thou?

Oh brother, where art thou?

 

The Aviator

The Aviator

 

Chinatown

Chinatown

 

Indiana Jones

... og selvfølgelig Indiana Jones

 

Derudover er der: The Green MileChangeling, Bonnie and ClydeThe StingCarnivàle og Public Enemies.

 

I kategorien bøger snakker vi vel en masse Hemingway og Steinbeck (udover Lovecraft), men hvad mere?

Indenfor kunsten kan jeg kun komme på fransk surrealisme.

Politik er et vanvittigt område på det her tidspunkt og musik?

8 tanker om "[Providence] Film"

  1. Thomas Jakobsen

    Jeg har længe haft lyst til at lave en kampagne, hvor jeg kunne bede spillerne om at lade sig inspirere af “Indiana Jones”. Men også af “The Untouchables”, “LA Confidential”, “The Mummy”, “Mississippi Burning”, “Operation Condor”, “Hellboy” og “Captain America”.

    Svar
  2. johs

    Det er jo også lidt det jeg gør. Udover at min kampagne er mere urban end fiktionsettingen i Mississippi Burning og Oh brother, where art thou?

    Svar
  3. Kristoffer Apollo

    Det er i 1938, ikke?

    For at starte bagfra, så er musikken tidlig jazz og swing. Glenn Miller bryder fx igennem i 38-39.

    Politisk er der kaos i Europa, men USA er forholdsvis stabilt og rider på det tidspunkt stadig højt på bølgerne fra Roosevelts New Deal. Under overfladen er der dog knap så stabilt. Det lokale styre i mange områder er bundkorrupt og styret af en politisk ‘maskine’, der holder en bestemt kreds ved magten. Se fx Huey Long i Louisiana, selv om han godt nok lige var død. Der er benhårde konflikter på arbejdsmarkedet, hvor fagforeningerne forsøger at etablere rettigheder, men bliver mødt af strejkebrydere, der kunne være bevæbnet med skydevåben. Hvilket så skubber fagforeningerne i armene på den organiserede kriminalitet i en alliance, der består i dag.

    Der er også kog i racestridigheder, især ift. latinoerne vestpå, hvor Californien bliver ramt af de store Zoot Suit Riots i ’43 – en udløber af, at der begynder at opstå en særlig chicano-ungdomskultur i slut-30’erne.

    Inden for kunsten er der lige præcis surrealisme – den kulminerer under krigen, hvor de fleste store surrealister er flygtet til USA (og der laver noget af det fedeste kunst i nyere tid, hvis du spørger mig).

    Og så film: I skal da se nogle samtidige film i stedet for alt det nymodens halløj! Det er for det første de store år for screwball-komedien, der giver et fint indblik i, hvordan den øvre middelklasse gerne ville se sig selv, i film som The Philadelphia Story, His Girl Friday, Bringing Up Baby og Topper. Nærværende filmnørd vil påstå, at de tre første hører til blandt de bedste komedier, der nogensinde er lavet i Hollywood. Det er også lige heromkring, at gangsterfilmen har sit indtog – Angels with Dirty Faces fra ’38 betragtes som banebrydende, fordi det er den første film, der forsøger at nuancere gangsterkaraktererne og ikke bare fremstiller dem som rendyrket onde (og så er den med både Cagney og Bogart). Andre store gangster/detektivtitler fra perioden er Little Caesar, High Sierra og naturligvis The Maltese Falcon. 30’erne er også højtid for musicals, som når deres højdepunkt i RKO’s film med Fred Astaire og Ginger Rogers (se fx Top Hat) – som screwball-komedierne er det film, der typisk foregår i de smarte socialites’ verden. Og der er i øvrigt mere musikalsk inspiration at hente fra Irving Berlin m.fl. Men der er også socialrealistiske film – se fx John Fords fremragende filmatisering af The Grapes of Wrath. Generelt er det dog Hollywoods store guldalder, årene, hvor de store studier har deres stjerner på fast kontrakt og sprøjter flere film ud med dem om året. Og så er det lige på grænsen til, at Technicolor overtager verden – The Wizard of Oz og Gone with the Wind er begge fra ’39.

    Svar
  4. Kristoffer Apollo

    Det kunne muligvis også være interessant for jer at se nogle af Our Gang-filmene – det var en serie af komedier, hvor hovedrollerne var en gruppe fattige børn, og som huskes for at være relativt realistisk portrætteret. For lige at filmnørde noget mere, så er både Gøg & Gokke og Marx Bros. stadig store stjerner i ’38, og det er også året, hvor Hitchcock laver én af sine første store spionfilm, The Lady Vanishes.

    Svar
  5. Kristoffer Apollo

    Og goddammit, hvordan kunne jeg glemme Citizen Kane? Den er godt nok først fra ’41, men det er jo stadig én af de ultimative film om den amerikanske drøm – inklusive masser af undertemaer, som jeg kunne forestille mig var relevante for din kampagne.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.