Jeg har skrevet en settingbeskrivelse til min Wizard+Thief-scenarieidé. Jeg ved endnu ikke om jeg skriver scenariet. Ligesom jeg er usikker på om denne tekst overlever til selve scenariet. Jeg skulle faktisk nok bare havde nogle af de flyvende øer ud af mit hoved.
.
Forhistorien
For nogle generationer siden gjorde syv guder oprør imod deres forældre. De drog til jords og dræbe de første, dem der skabte den. I krigen blev landene ødelagt og da guder dræbte jordens skaber, blev selve jorden giftig.
Jordens dødelige befolkning måtte flygte, da den blev ødelagt og ubeboelig. De der havde været guderne tro i kampen gav guderne et nyt hjem, nogle flyvende øer. Her kunne de gudetro leve og bo. Guderne gav dem endvidere luftskibe at rejse i og krudtvåben så de kunne forsvare sig imod de flyverokker, kæmpebiller og andre monster, som i forvejen levende i blandt øerne.
Derefter forlod guderne verden igen.
.
Port
De flyvende øer svæver rundt omkring i himmelrummet over den ødelagte jord. De svæver på må og få. Kun de dygtige navigatører kan forudsige deres baner. Sådan ca. i midten af øerne svæver øen Port. Port bevæger sig ikke rundt i himmelrummet, men har en fast position. Hvis man ikke kan navigere andre steder hen kan man altid finde hen til Port.
Port er den mindste af de flyvende øer og fuldstædig dækket af handelsbyen Port. Den er indhyllet i tyk blanding af en våd tåge og sur smog. Der er ingen landbrugsjord på Port, så alle fødevare må komme udefra. Til gengæld har Port et livligt handelsliv og ikke mindst gaden med de hundene beværtninger.
De vigtigste områder i Port er:
- Havnen, hvor luftskibe ligger til og dokker ud alle tider på døgnet.
- Ann Street – gaden med de hundene beværtninger.
- Rich Street med alle de store handelshuse, på hjørnet af Nobel + Rich Street ligger Sky Trading Company, som er det største og dermed rigeste af dem.
- De syv guders tempel – en kæmpe katedral med et smukt kobberbelagt tag.
- Universitet med det juriske, det religiøse, det mekaniske og det magiske fakultet.
- Den hemmelige markedsplads, der er byen tredjestørste marked. Her kan man købe alt hvad hjertet begærer (skulle det være hallucinerende blomster, eksotiske dyr eller endda slaver) hvis man altså har pengene til det.
.
Billerne
Nedenunder og indeni selve øen bor der kæmpebiller. De er på størrelse med en stor rotte. Også er de det størst trussel imod freden i Port. Billerne er angriber ikke mennesker (med undtagelse af et enkelt spædbarn i ny og næ), men konsumere alle de fødevare de kan komme i nærheden af. Billeproblemet har ofte ført til sociale uroligheder. For at komme billeproblemet til livs, udbetaler Ports handelskammer en dusør på tre penny per dø bille.
Der er mange biller at fange, så at være bug-catcher er et godt betalt arbejde. Det er dog også en hård og ringeagtet levevej. Også går derrygter om at nogle bug-catcher selv opretter biller.
Billerne har altid været på øen.
.
Alle af W+T indlægene kan læses her.
Hej Johs,
Har du for resten set denne liste over Lady Blackbird-hacks, for dit oplæg ligner et godt oplæg til et hack: http://mightyatom.blogspot.com/2010/03/lady-blackbird-hacks.html
Jeg kan godt lide din ide med flyvende øer, men jeg kan også godt forstå, hvis du ender med ikke at bruge lige den tekst, for jeg savner nok konflikten/temaet/dramaet – hvad skal jeg i byen, hvorfor er den det sejeste sted til et eventyr?
(og så vi jo godt, at den i virkeligheden hænger i en luftboble i giftskyerne højt, højt over Ascalon-vulkanen, uanset hvor meget du forsøger at skjule sandheden) 😉
Tak for linket, morten. Hvordan gør jeg Londo… undskyld… Port til det fedeste sted til et eventyr?
(og du har selvfølgelig ret).
Hej Johs,
Jeg har tænkt en del over det, da jeg for tiden går og har tanker om nogle lignende projekter.
Jeg opfinder lige en måde at skelne mellem beskrivelser af steder. Aktive stedsbeskrivelser og passive stedsbeskrivelser. Det er min tanke, at din beskrivelse passer ind i den sidste kategori.
En passiv beskrivelse giver en gennemgang af stedet, nævner bygninger, folk, pladser, fænomener og så videre – lidt a la en turistguide eller en geografi-bog, men den fortæller ikke noget, om de dramaer, der venter. Fraværet af omtale af potentielle konflikter, mysterier og dramaer gør teksten passiv.
• Og det er naturligvis en gradsbetegnelse, jeg antager, at alle stedsbeskrivelser befinder sig et sted mellem yderst aktiv og yderst passiv.
Som du har gættet, så dækker den aktive beskrivelse over, at der er flettet potentielle dramaer og mysterier ind i beskrivelsen.
Med drama mener jeg ting, hvor læseren kan se en konflikt (magtkampe, intriger osv.) i teksten, og med mysterier, tænker jeg ting, som læseren får lyst til at udforske. Det er to aspekter af samme ting, men handler om, om man vægter exploration over conflict.
Tag f.eks, din tekst “Billerne” – det er lige før, at der er en mysterie, men ikke helt. Du fortæller, at de har ført til sociale uroligheder, i stedet for at fortælle at nyt oprør lurer i underklassen og der er korrupte adelige, som puster til oprørets flamme for at komme til magten. Du i det sidste afsnit en smule aktiv tekst, da du nævner, at nogle bille-fængere opdrætter biller selv – men den er stadig vag.
“Den hemmelige markedsplads” er et andet godt sted. Jeg kan få alt, men den fortæller ikke helt, hvad alt er, for narko og slaver er en ting, men kan jeg også hævn, kærlighed og skønhed for en erindring, en bid af min sjæl og en time af mit liv? Der skal være noget på det marked, jeg virkeligt eftertragter, så jeg er villig til at vove en rigtig pris for det.
Jeg håber, at du kan bruge det til noget.
Ja. Det kan bruges.