Troldmandsskolen

En anden kampagneidé er: Troldmandsskolen.
Ideen er helt enkel: Man spiller en flok unge der går på en magiskole, hvor de lære, ja, magi.

Det kunne virke. Det har virket for Morten i denne kampagne.

Spørgsmålet er om man skal lave kampagnen i urban fantasy (altså okkult nutid) med Dresden Files som system (det er Fate og det skulle være virkelig godt) eller om det skulle være fantasy med Drager og Dæmoner som system (deres magisystem funger rigtig godt til et skole set up med forskellige fag – fordi man først lære en “skole”, altså teorien fra bag en bestemt type magi og jo mere man kan af den, jo billigere er det at blive god til spells indenfor den magiskole).

6 meninger om “Troldmandsskolen”

  1. Jeg fulgte meget med i Greis’ kampagne på Troldmandsskolen, som var et stort eventyr. Ud fra en personlig læseinteresse, så kunne det være fedt hvis I kørte et spin-off af Troldmandsskolen i en anden setting. Du nævner selv urban fantasy (moderne), og dette kunne være et virkelig spændende projekt at følge med i, også fordi ikke mange spiller i denne setting.

    Hvis ikke du har læst Neil Gaimans Neverwhere, så burde du absolut gøre det. Det er urban fantasy når det er bedst. Og jeg tror mange spændende elementer ville kunne anvendes derfra.

    Neverwhere: http://bit.ly/SWsMlh

  2. Neverwhere er en af de få Gaiman bøger som jeg ikke har fået læst endnu.

    (pt. lytter jeg mest skønlitteratur på lydbånd, fordi jeg ikke har så meget tid til at læse for tiden).

    Når jeg skriver urban fantasy mener jeg faktisk a la Harry Dresden Files eller, ja, klassisk WoD Vampire/Mage.

    Hvad mener du?

  3. Urban Fantasy kunne være en sjov tilgang. Det vil anbringe det et fint sted mellem Pottersk kostskole og min D&D troldmandsskole.

    Jeg kan foruden Neverwhere og Dresden Files også anbefale tegneserierne Hellraiser og Leave it to Chance for inspiration.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Leave_It_to_Chance

    Jeg tror en af de vigtige ting i en sådan kampagne er at få fastslået alderen på karaktererne (børn, teenagere, unge voksne), og hvordan kampagnen har tænkt sig at forholde sig til drab. Det er ikke tilfældigt, at de fleste monstre i troldmandskampagnen var udøde, magiske konstrukter eller åbenlyst monstrøse, onde væsener for at legitimere ‘drabet’ af dem – og drabet på mennesker/humanoider blev der ikke taget let på, men var noget der forfulgte karaktererne.

    I den forbindelse synes jeg, at rollespillet Covert Generation har en god løsning. Her spiller man børn, og det hænder, at de kommer i kamp, men alle modstandere har to sæt livspoint. Når den første rammer 0, er væsenet ude (bevidstløs eller lignende), og der kun hvis det andet sæt livspoint reduceres til 0, dør væsenet. Det andet sæt kan først berøres, når det første sæt er på 0, og det gør drab til overlagte handlinger, som spillerne selv vælger, om de vil begå eller ej (og systemet har derefter også en form for PTSD, der begrænser karakteren, så drab kommer ikke let eller tilfældigt).

  4. Hellraiser? Du mener ikke Hellblazer?

    Jeg har just lige købt 99 Hellblazer tegneserier, så nu har jeg næsten hele serien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *