Jeg ved ikke om vi skal spille med ravne i min kommende low magic fantasy kampagne.
I A Game of Thrones kommunikere over lange afstande vha. ravne. Det er form for brevduer, men det virker til at hele den logistik der udspringer af at brevduer altid kun flyver et sted hen (hjem) og at de skal transporteres væk fra deres hjem før de ”virker” synes ikke at være tilfældet i A Game of Thrones.
Hvordan de der ravne så virker for vi ikke forklaret. Måske visker man stedet til ravnen (som den så forstår), måske ved ravnen bare hvor brevet skal hen næsten magisk, måske kan den læse. Det er mærkeligt, men heller ikke særlig vigtigt i A Game of Throne, fordi Martin (forfatteren) blot fokusere på at forklare noget andet. Der må gerne være ubeskrevet tekniske elementer i romaner – ofte skal man faktisk passe på med tekniske beskrivelser i romaner, med mindre man skriver sci fi, så er det en genrekonvention.
Når man spiller rollespil er det lidt anderledes. Der har man ikke ligeså fast et greb omkring fiktionsrummet. Det er mere åbent hvor fortællingen bevæger sig hen, fordi handlingen ikke er helt ligeså scriptet. Derudover er det også vigtigt at vi er enige om hvordan tingene funger når vi spiller. Min ven Rasmus og jeg kan godt begge to læse A Game of Thrones, men gøre os forskellige forestillinger om hvordan noget virker. Det gør ikke noget ift. vores individuelle læseoplevelse. Hvis vi skal spille det samme rollespil så er det straks mere vigtigt at vi er enige om hvordan noget virker og hvad jeg vil godtage synes Rasmus måske er åndssvagt (fx at ravne kan læse).
I vores kampagne Jeg ved ikke om vi kommer til at spille en masse omkring hvordan ravne rent teknisk virker, men det piner mig at jeg ikke har en troværdig teknisk forklaring på dem, hvis jeg skal bruge dem. Der kan både udspringe noget interessant spil ud fra at der findes ravne, men budbringerkommunikationssystem kunne også være ret interessant og skabe spil. Hvordan kommunikere man over afstand i din fantasy kampagne og spiller det en rolle?
For det førte så har jeg ikke haft nogle problemer med den tekniske forklaring “Sådan er det bare. Play along”. Eller jo, det tror jeg måske vi havde den gang vi stadigvæk spillede imod hinanden, men ikke i nyere tid, hvor vi spiller med hinanden.
I en kommende kampagne har jeg tænkt mig at introducere noget kommunikationsmagi, i form af to sten der kan snakke sammen, da mine spillere både skal være generaler og eventyrer på samme tid.
Tidligere har vi mest brugt langsommelige breve. Et hestebåren, dyrt ekspres system er også en ganske acceptable version, lidt ala pony ekspressen, hvor heste ridder kort intervaller og brevet skifter hænder flere gange.(http://en.wikipedia.org/wiki/Pony_Express).
Hvordan ravnen virker teknisk ved jeg ikke. Men man kan finde på plausible forklaringer, som f.eks. hver ravn kender 2 steder, og flyver altid til det andet. Så har man f.eks. 10 ravne, så kan sende breve til 10 andre fixed locations.
Alternativt kan man lave en røverhistorie med Ravnen kender X locations, som den forbinder med en bestem lugt/en lille vægt rundt om dens ben (hvor massen afgør hvilket sted den skal hen)/en bestemt farve eller noget andet som får ravnen i den rigtige retning.
Walkie talkie-sten? Hvad med træer der kan faxe?
Jeg kan godt lide dine ideer om lugt og vægt (selvom det virker forkert at give en fugl mere vægt at flyve med udover brevet).
Der er også noget med jord. Jord er sejt. Måske skal ravnet lugte til jord fra det sted man skal sende et brev til. Hvis man ikke har jord fra x location så kan ravnen ikke finde den. Det synes jeg kunne være sjovt.
I en af mine forgangne BW-kampagner var der elver-brevduer. Nærmagiske brevduer der kunne finde hvorhen det skulle være blot man sang en sang om stedet. (Men de var så en absolut undtagelse og ikke et egentligt kommunikationssystem.)
Normalt kan jeg godt lide munke som postvæsen. Et meget langsomt men billigt system. Hær og adel har så budbringere de sender i stedet.
PS: Jeg er sikker på at det afsløres i bog 37 (der kun omhandler sendebude og folk der ingenting gør) at ravnene i virkeligheden kan både læse og skrive og er en slags minidrager med fjer. De er selvfølgelig blevet helt almindelige af at der ingen drager er, men i bog 37 gør de næsten noget.
Well, AGoT’s ravne bliver ret nemt forklaret her:
http://awoiaf.westeros.org/index.php/Raven
Summasummarum: Ravne i Westeros er semi-intelligente og i stand til at finde vej til et slot ligesom brevduer, og nogen exceptionelle individer kan rent faktisk kende forskel på forskellige lokationer.
Desuden så støtter jeg Uffes teori.
Så der er ikke nogen der køber min jord-ide?
Scenarieide: Ravnetransport. En folk transportere ravne rundt i Westeros, imens de drikker sig fulde på kroer og slås med natkatte.