Jagten på Skt Cluberts Horn

Sidste gang vi spillede fortalte Rasmus om det fantastisk ved Earthdawn. Vi kom ind på det seje ved en tropisk fantasy setting og jeg fik en slags Jagten på tidsfuglen’ish idé til en kampagne. Jagten på tidsfuglen er en tegneserie af Serge Le Tendre og Régis Loisel. Samtidig havde jeg læst op på rollespillet The Shadow of Yesterday! (TSOY), da jeg skulle spillede Lady Blackbird og det bruger nogle af reglerne fra TSOY. Det var, for mig i alle fald, oplagt at koble en Jagten på tidsfuglen inspireret setting med TSOY. Det blev klart for mig imens Rasmus snakkende.

Fra Jagten på tidsfuglen får vi æstetikken. Dvs. den varme jungleverde, de mærkelige fabeldyr/-væsener og ikke mindst den fantastiske melankolske stemthed. Det gør ikke noget, hvis der følger noget af tematikken med. Konflikten mellem individet og tidens gang er et nærværende udgangspunkt for en fantastisk fortælling. Jagten på tidsfuglen er blandt andet en virkelig god tegneserie fordi det har en nærværende fortælling. Fortællingen om deres rejse handler helt konkret mere om hovedpersonernes udvikling end om rammefortællingen (og deres indre konflikter afspejler sig i rammefortællingen og ikke omvendt). Dette nærvær kan TSOY give os, i forhold af det der hedder Keys i TSOY. Keys er de tematikker/ overbevisninger som spilleren synes er sigende for spilpersonen. Hver gang de kommer i spil får spilpersonen xp (flere hvis spilpersonens key gør at spilpersonen kommer i problemer). Det er meningen at spillederen skal spille på spilpersonens keys, men det er op til spilleren om man ønsker at regere på det.

Ved at sætte TSOY og Jagten på tidsfuglens æstetik sammen tror jeg, at vi får en dejlig lille kampagne. Men da vi jo ikke skal spille handlingen i Jagten på tidsfuglen og da der også er dele af denne verden, som jeg ikke er så vild med,  har jeg valgt at vi ikke skal spille i Akbar, men blot en verden der ligner. En verden med samme grad af blod, sved og melankoli… også bare med noget religion indi mixet.

Da min datter skulle navngives, meldte jeg mig ud af folkekirken, men jeg er stadigvæk ikke helt færdig med religion (og kristendom for den sags skyld). Religion og tro er ret vigtigt for mig. Og jeg kunne godt tænke mig at behandle det i rollespil. Derfor tænke jeg at alle secrets kunne er opdøbt efter en helgen. Secrets er nogle helt særlige og ekstra seje evner i TSOY. De må meget gerne være lidt magiske og meget mystiske. Du kan se en oversigt over TSOYs ‘normale’ secrets her (det er mening at man skal bygge flere selv).

Selve religionen skulle være en form for monoteistisk præ-jesus katolicisme, hvor der er en guddom, men h/n har aldrig været på jorden. Gud har haft oplyst et hav af enkeltindivider (helgener) igennem tiden og man tilbeder Gud igennem disse. Jeg tænker at guden er retfærdig og ikke nødvendigvis barmhjertig. En form for Islam – nu bare med uden en central profet og med en Mellem- og Sydeuropæiske kulturbaggrund i stedet for den arabiske. Når man så køber en secret i systemet, så opkalder man den efter en helgen (man finder på) og skal også fortælle, en lille historie om den helgen. Ligesom man selvfølgelig skal fortælle, hvorfor denne helgens evner nu kan lyse ud af ens spilperson. Hvilken særlig kontakt ens spilperson har med heglen.

Selve hovedfortællingen har jeg ikke fundet på endnu. Men jeg tænker kampagnen skal hedde ”Jagten på Skt Cluberts Horn”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.