Et art jubilæumsskrift, uden nogen særlig anledning.
Von Fischer holder Forgeskole på sine mørke steder. Det eneste negative man kan sige om det projekt, er hvorfor først nu? 😉 Det er først lige startet, så man kan stadigvæk godt nå at være med. Det er en virkelig grundig indgang til det der Forge noget. Smukt, pædagogisk og enkelt uden at blive forenklet eller overpædagogisk. Tak Per (og Lehman som han linker til).
Nå men, en lille spin-off konstatering fra Kristoffer er rigtig interessant. For Kristoffer får skrevet i forbindelse med forklaringen på noget der bliver kaldt “the lumpley Principle” i Forge terminologi:
”…og det er tankevækkende at se det formuleret, selv om pointen burde være ret åbenlys.” (Her).
Thomas forsætter tanken med sin formulering:
”Ja! selv hærdede Forge-læsere kan komme i tvivl om hvorvidt tankerne egentlig er så banebrydende. Men det er i og for sig ligegyldigt: for mig har den største gevinst ved at læse og spille indie-spil været, at min forståelse og dermed min nysgerrighed og glæde ved rollespil er blevet øget. (Og endnu en potentiel spin-off artikel: hvordan vi lærte at skrive verdens bedste scenarier, uden at lære hvad rollespil var.)” (Her har jeg brugt næsten hele Thomas’ hele post, håber det er ok etisk). (Her).
Og det Thomas og Kristoffer kommer ind på tror jeg er super vigtigt. For selvfølgelig er de der indyspil noget i sig selv, hver især. Der er nogle man tænder af og på. Der er endda nogle man kan betegne som gode og dårlige, både i ide og udførelse. Hver for sig små fine værker – rum, der hele tiden på nye måder, ændre vores praksis når vi spiller det der rollespil. Fint.
For jeg mener at den nettede del af dansk rollespil. Der sjovt nok falder meget samme med noget vi kunne kalde for aktørerne i conscenarie-traditionen. Den del, som jeg er del af, vi skylder Forgesteorien rigtig meget. Selvom vi ikke laver Forgesystemer. Selvom det ikke er ens kop te, så har det udvidet vores det sprog, vi bruger når vi diskutere, tænker og drømmer rollespil. Dette skyldes ikke mindst ikke Pers utrættelige skildringer af denne ellers ukende spilverden (eller verden af spil?). Det er selvfølgelig et Columbusæg – men for mig er noget af det fede ved Pers fremstillinger, den begejstring der ligger når han beskriver de virkelige spil han har spillet. Udgangspunktet i praktisk spil og hvordan en helt verden kommer med den vej ind. Men nok ros til von Fischer, man er vel når’jyde.
For hvis vi vendere tilbage til Kristoffers og Thomas’ pointe og kører den igennem den busted’e teorimaskine. Bliver det til noget i stil med:
Der er det der filosofi. Her vil jeg være så fræk at påstå, at hvis der er noget man lærer ved at læser og (mere eller mindre) forstår* Aristoteles, Hume, Kant, Hegel, Marx, Heidegger og slatten, så er det at det handler om at sprogliggøre det vi alle viste, men ikke havde sprog for. Det vi viste, men ikke forstod. Det er selvfølgelig en meget demokratisk tankegang og bundet på denne tid – men derudover er det rigtigt! Det kan jeg mærke i både krop og sind. Det fede ved når Hume opløser enhver epistemisk sikkerhed om verdens eksistens eller vores egen, for den sags skyld, det er at det kan mærkes. Tvivlen som kan mærkes når kritikken rettes imod alt også sig selv. En radikal tvivle, som jeg vil vende tilbage til. På samme måde voksne hele verden sammen igen i det øjeblik jeg forstod Kant. Kunne mærke hvordan Kant (og min filosofihistorieunderviser) førte min fornufts kritik imod sig selv – hvoraf verden kom frem på ny. Med forbehold om en deling af ’ting for mig/eller mit fornuftsapparatur’ og ’noget der ikke er’ epistemisk (hedder også ’tingen i sig selv’, men det er en B-deduktion og tilvejebringer tit mere forvirring end afklaring).
Nok Kant.
For som Thomas også skriver, eller som jeg læser ham er nok mere rigtigt, så bliver vores sprog og forståelse større ved det der Forge-lir. Vi kan tænkte og (måske endnu vigtigere) drømme om hvad vi gør og har gjort på ny. Dermed åbnes verden på ny i et nyt semiotisk rum. Det er bevidstgøres til at gøre det som var anderledes i bedste psykoanalytisk stil.
Psykoanalysens behandling af traumet kan forstås som et bevidstgørelsesprojekt. Måske endda som et oplysningsprojekt, hvis man bruger metoden på det samfundsmæssige plan – Link! Det der har forudsagt traumet er sket i analysandens fortid, men det er ikke i analysandens nuværende forståelse af sig selv og verden. Det var netop et ’det som var’. Det er ikke nu, fordi det er fortrængt – der er kun traumet, men det er kun et spektre af det. Som jeg har forstået det, så går hele terapien går ud på at få analysanden til at komme frem til ’det som var’. Bevidstgør sig om det. Denne proces bliver gjort unødig besværligt ved at der i denne situation er nogle grundlæggede magtforhold på spil.
Fx er der begrebet om den store anden. Det er fra en fyr der hed Lacan (fransk tænker der samtænker semiotik og psykoanalysen). Han betegnede det med ’A’. Det gjorde han i et projekt hvor han gik og småformaliserede de psykoanalystiske teorier om det menneskelige sind. Og bare for at alle der kun har hørt om psykoanalysen fra en dårlig dansk lærer**, så kan man med fordel forstå den store anden som forælderen i forhold til barnet. Det sker at psykoanalytikeren får status af A for analysanden. Her er det så ideen at analysanden skal komme til et tidspunkt hvor den forstår at psykoanalytikeren ikke har svarede. Det er jo analysandens fortid hvor ’det der var’ forgik. Når det sker skulle analysanden forstå at det var netop dens ’det der var’ og dermed havde blotlagt ’det der var’. Begrebligsgjort det om man vil. Det er nu en del af sproget og man kan handle i forhold til det. I forholdet til traumet så er det nok noget i stil med at sige til sig selv: ”vil jeg virkelig havde at dette skal styre sig sådan eller vil jeg forholde mig til det og leve med det?”. Eller noget i den stil. Har vidst nok også allerede forenklet den psykoanalytiske proces nok.
Men hvor om alting er, så:
Er det netop det som de der enkel og fine teorier som Forgespillede giver os. Og det er i en praktisk form. Det er gestaltpsykoanalyse for den danske con-scenarie tradition. Rocker! Og når vi forstår at vi vidste (og ikke bare forstår) at de ord og begreber der giver sig ved vores spil af disse spil, så bliver vi måske en sundere tradition. Det fine ved dette er at det er den rene interpellation. Gør det. Go play. Læs og forstå. Men når du ikke vil sige mere ’yes’ i Dogs og griber udefter terningerne – så sker der noget. Også med den måde du spillede D&D på i ’83. Derefter vil D&D ikke være det samme, selvom du går tilbage. Det er fint at man ikke gider de der Forgespil, men måske kan de får os til at fjerne nogle traumer.
Det kan godt være at Per, Lehman eller Edwards bliver A, men det er kun os selv der har svarende.
*) Hver gang jeg skriver forstår/forstod (og de andre former af denne ord) så mener jeg selvfølgelig ikke at jeg har forstået disse filosoffer helt og aldeles. Jeg har på ingen måde utømmeligt forstået Kant osv.. Det jeg fx mener med at forstå Kant er at jeg synes at havde forstået et eller andet som er på spil i en lille del af hans forfatterskab. Kender ingen folk der helt har forstået Kant, men nogle jeg kender kommer sgu tæt på. Det er en helt anden sag med Hegel og Heidegger. Jeg er ikke den slags filosofistudierne. Har væren evnerne eller begæret til et sådan projekt, men har dyb respekt for folk der ønsker at bruge deres liv på det. Har fundet andet at spilde mit liv på der dog også indebære en eller anden overfladisk forståelse af de ovennævnte filosoffer. Enhver sit spild. Du skal måske frygte den anden, tit den vil tilintetgøre dig, men aldrig disrespekte den!
**) Der er selvfølgelige dårlige og gode lærer. Men sandheden er at psykoanalysen må være blevet misbrugt i danske klasselokaler, næsten ligeså meget som Marx er blevet misbrugt i Østeuropa. Nok også af ellers udmærket dansklærer. Der var også gode mennesker i USSR, som stadigvæk misbrugt Marx’ filosofi og lod den misbruges.
Det er lidt det samme der har været på spil de to steder – bare med lidt mindre Gulak i klasselokalerne.
.
>> Det eneste negative man kan sige om det projekt, er hvorfor først nu?
Jeg forsøgte faktisk for et år siden:
http://rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=showmessage&id=42164
🙂
Se, den post missede jeg, Thomas, selvom jeg fulgte med på Bens blog på det tidspunkt. Men jeg ved heller ikke om rpgforum er det rigtge sted, især fordi det er så åbent og ikke engang kræver at man spiller rollespil for at deltage.
Og, Johs, mange tak for rosen, men glem ikke Peter Dyrings genfortællinger af spilsessioner og dn medfølgende begejstring der – sidst så sent som i sidste uge med My Life With Master: http://molevitten.blogspot.com/2006/09/mit-liv-med-krauss.html – og så Thomas utrættelige læsning og anmelselser – og efterspilrapportering – af diverse nye spil:
http://munkholt.squarespace.com/
Når vi læner os tilbage i stolen i selvtilfredshed, så losser Munkholt os i røven! 🙂
manner! Jeg missede også den post totalt. Vildt synes ellers jeg læser alt for meget på rpgforum.
OG jeps spilreporterne er super vigtige. Jeg tror også det er vigtigt at de også bliver lavet på dansk. Selvom jeg har været inde på the Forge – synes det lidt uoverskueligt på en eller anden måde. Tror det rammer mange flere når de der henvises eller endnu bedre bliver skrevet på blogs.
Jeg vil også ha’ en teorimaskine 😉
Enig mht. Forge afterplay – vi vil se dem på dansk! Jeg læser efterhånden kun to slags after play på Forge: spil som jeg lige nu er interesseret i, og så Ron Edwards’ rapporter. De er sindssygt brugbare – han analyserer om nogen deltagerne i spillet med ind i det hele. Hans spil med sine ikke-rollespillende naboer er SUVERÆNE:
http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=21003.0
http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=21226.0
Flere danske efterspilsrapporter! Nu! Og fra andre end Munkholt, Per eller undertegnede! Johs, du er kommet i gang, men du gav os kun konklusionerne 🙂 Vi vil have slibrige detaljer!
@ Peter: Jeg måler mine teoretiker og teorier om de kan sige noget væsentligt om adfærden på et provinsdiskotek. Det er en måde til måde at kaperer teorierne og diskoteksbesøget. Det kan godt være med at min verden ikke hænger sammen, men efter jeg forstod at den bedste politisk filosofi var metafysik, den bedste metafysik var videnskabsteori og den bedste videnskabsteori var etik, så opløste kategorierne og sig lidt. Det gav en anden verdensopfattelse som jeg prøver på at leve. Ikke en sammenhængende verden, men heller ikke en sprængt.
Giver det mening? Hov og forresten så er politisk filosofi, metafysik, videnskabsteori og etik (plus epistemologi og måske æstetikken) de grundlæggende filoosofisk discipliner i vestlig filosofi.
@ Per: Så har jeg ikke så dårlig samvittighed over ikke at læse mere på the forge. Men tak for de der links – det er fed læsning. Hvem er den store anden her?
@ Peter: Jeg skal nok prøve, men syens faktisk det er en lidt svær disciplin. Men næste gang jeg spiller noget skal jeg nok skrive efterspilrapport – med detaljer 😀
Tak for den venlige efterskrift om dansklærere – du har selvfølgelig ret, og jeg var ikke engang blevet fornærmet hvis du havde undladt den 😉
Jeg har altid spekuleret meget over, hvornår den form for tekstanalyse degraderer ud i sofisteri – der er noget “det gode arguments tvangløse tvang” over den slags, som sikkert ville have været forbudt i Grækenland!
Du har helt ret mht til Forge-spillene. For nu at være helt ærlig – og her ved jeg godt, at jeg repræsenterer en (i dette forum, i hvert fald) minoritet – så irriterer Forge-spillene mig af Helved til, fordi de piller ved min elskede narrativitet. Jeg er det, som Kristo med store armbevægelser kalder en Storyteller, og jeg hader når nogen kommer og blander sig i, hvad jeg vil fortælle. Ikke desto mindre har Forge sneget sig ind i mit vokabular, min måde at tænke rollespil på og, ikke mindst, det scenarie jeg arbejder på.
@ Sanne:
He, og selvom jeg meget nødig ville fornærme dig, Sanne, så var det ikke derfor den der fodnote kom med. Det var mere fordi jeg synes det var rigtigt og sandt. Det er nemlig lidt sådan en sandhedsblog den her 😉
Jeg ved ikke om Habermas’ formulering ville være forbudt i Grækenland… men de skulle da nok finde en eller anden gift man kunne drikke, hvis man brugte det.
Det er ikke fordi jeg har noget imod (vild)tekstanalyse – du skulle blot se min analyseopgave på litteraturhistorie. Synes dog at man godt kan misforstå teoretiker for meget. Så let er det. Ikke fordi den skal blive en lang debat om det emne, men det handler vel om at gøre en teori brugbar uden at misforstå den totalt. Der er en hårfin grænse og det ender sikkert i en eller anden form for ‘dyden i midten’ – som er en rigtig tænkning, så længe man ikke bliver socialdemokrat af det.
Og forresten så har Axel Honneth så sendt som i dag indrømmet i dag på en konference på KUA at han ikke havde noget kritisk projekt mere, men at fx arbejdskampen afhang af nationale forhold. Så pas på. Selv de store kan blive socialdemokrater med tiden 😀 Personligt tror jeg det handler om ikke at være modernist, men anerkende skiftet til en nyere paradime. Men hvad ved jeg – jeg er jo fuld!