Indie Vampire

Som jeg tidligere har beskrevet, her på bloggen og fornyligt på Mortens blog, holder jeg meget af forfaldsfortællingen i Vampiresystemet, men ikke særlig meget af den måde fortællingen kommer til at fremstå i spil. Vampiresystem løser ikke opgaven godt nok og tit bliver det der kunne være en fortælling om menneske forfald, fortalt igennem vampyrmetaforen, til at handle om dårlig moraliseren. Især fordi vampyrevnerne ofte kommer til at virke som en slags superheltekræfter og vampyrene kommer til at være en slags superhelte, der kun kan gå rundt om natten (lidt ligesom Batman – bare lidt mere dumt). Derfor jeg har tænkt over et andet slags system til Vampire. Et simiindie system, der på nuværende tidspunkt hverken er bygget færdigt eller særlig gennemtænkt. Her er mine ikke gennemarbejdede note:

I mit nye Indie Vampiresystem, skal der være mere fokus på vampyrernes fald til bæstet. Den traditionelle metahistorien fra Vampire, eg. den med de farlige 3. generationsvampyrer, der lige om lidt kommer og spiser os alle, er fint, så den beholder vi. Dog dropper vi klanopdelingen, da den lufter for meget amerikansk high school a la breakfast club og hengemt D&Ds klasser.

Selve grundsystemet er et “normalt” task-orienteret system, men derudover er der en en meget vigtig  vampyrstat og en ligeså vigtig menneskestat. Til at starte med har man nogle egenskaber (ligesom man har i de fleste traditionelle systemer). Derudover har man en menneskelighed på 5 og en vampyrhed på 1 (man er jo lige startet som vampyr). Menneskeligheden og vampyrheden hænger sammen på en sådan måde at hvis man mister et point i menneskeligheden, så får man automatisk et point i vampyrhed. Det går aldrig den anden vej, da det her er en forfaldshistorie.

Menneskelighedspoint: For hvert point man har i menneskelighed skal ved spilstart lave en lille kort beskrivelse af noget der binder en til menneskeligheden. En startspilperson har altså fem links til den menneskelige verden og menneskeligheden. Ens links kan være moralske dogmer, såsom jeg vil ikke slå ihjel, eller der kan være en personlige relationer (eller noget tredje for den sags skyld – måske en kunstgenstand?). Når man udspiller scener, hvor ens menneskelighedslinks spiller ind får man xp.

Vampyrpoint: For hvert vampyrpoint man har man en vampyregenskab. Der kan være at man kan lave sig om til en flagermus eller man være overmenneskelig stærk. Inspiration til disse evner kan man finde i populær kulturen (eller det rigtige Vampire for den sags skyld). Den første vampyregenskab man har er – altid – at man kan drikke blod og at det gør man kan hele skade. For at aktivere denne evne skal fortælle en lille scene, om hvordan man jager og drikker blod. Der er aldrig terningslag i disse scener. Resten af ens vampyregenskaberne synes jeg, kunne være ligesom secrets i TSOY.

Når man bruger en normal egenskab, slår for den og fejler, kan man altid hvis man bruger et menneskelighedspoint lave fiaskoen om til en autosucces. I en sådan situation mister man et menneskelighedspoint og fået et vampyrpoint. Man er blevet mere vampyr af begivenheden. Den vampyregenskab man får skal på en eller anden måde hænge sammen situationen. Når man bruger et menneskelighedspoint så får man fortællerretten over scenen og må beskrive den som man ønsker. Med andre ord, så lykkes alt for en.

Et tænkt spileksempler:

Jens’ Vampyrs er i en biljagt. Jens’ fejler et kører-bil-slag og spillederen begynder at beskrive at bil er ved at kører i grøften. Jens råber ”stop! Jeg bruget et menneskelighedspoint” og siger at hans vampyrspilperson nu har fundet en overmenneskelig hurtighed. Den denne nye vampyregenskab kan vampyren forudset både det ene og andet, får rettet billen op og se enormt sej ud imens..
Det er dog ikke kun lykkeligt at bruge menneskelighedspoint for man mister jo også et menneskelighedslink. Jens’ vampyr har (i det tænkte spileksempel) en sætning om, at hans kærlighed til hans gamle moder binder ham til menneskelighed, men fordi Jens nu har brugt denne point, så skal han ikke bare beskrive moderen ud af spillet, men også beskrive hvordan hun ikke er vigtig for Jens’ vampyr mere. Der skal spilles en afslutningsscene, hvor Jens’ vampyr tager  afsked med denne del af hans menneskelighed (moderen behøver ikke være en del af scenen). Det skal spilles så hurtigt som muligt og helst i scenen efter brugen af pointen. Måske som i cut-scene.

Et andet tænkt eksempel er en scene, hvor Jens’ vampyr får tæsk af en rocker. Jens har lige forsøgt at slå en rocker, men ramte ikke og nu ser det sort ud for Jens’ vampyr. Jens bruger endnu et menneskelighedspoint og beskriver, hvordan Jens’ vampyr får klør og gør det af med rockeren. I denne situation vælger Jens’ at hans vampyr mister det menneskelighedspoint, der var bundet af sætningen ”jeg vil aldrig ikke slå ihjel” – af stedscenen er den han udspiller, for rockeren dør af mødet med vampyrklørene. Fra nu af er Jens (mere) ligeglad med menneskeliv.

Kan det virke? (måske skal man også havde xp når man bruger sine vampyregenskaber – bare så det er for surt at miste menneskelighedslinks).

One thought on “Indie Vampire

  1. Pingback: [8. dec] Det der 90′er vampyrspil < Sort Forsyning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *