Imellem affaldsbunkerne af kneppeaffald og bandkriger med svinefedt i håret er der er sket et mord. Byens mest alkoholiserede byvagt har valgt at opklare mordet. Det skulle han nok ikke have gjort… for fem nye fortællinger udspringer fra denne efterforskning.
Ov manner, jeg vil gerne skrive det her scenarie, men jeg skal være længere i min proces inden jeg tør at sende en synopsis. Indtil har jeg:
Tak til Bækgaard, Anderson og Jackson*
Det er en klassisk Bækgaards sæt up med mit personlige drej. Spillederen spiller byvagten og spillerne spiller bipersoner. Bipersonerne introduceres igennem byvagtens efterforskning. Når en spiller finder en biperson, som hun synes er fed at spille, vælger hun den som sin hovedperson. Når en spiller har valgt en hovedperson begynder vi at udspille denne hovedpersons historie. I løbet af den nye hovedpersons historie møder vi nye bipersoner, som en anden spiller kan vælge at gøre til hovedperson (og endnu en historie begynder).
Seks historier på samme tid
Vi klipper løbende tilbage til efterforskningen og mellem hovedpersonernes historier. Hver biperson har en potentiel konflikt skrevet ind i sin figur, som kommer i spil når bipersonen bliver opgraderet til hovedperson.
”Hvordan holder vi styr på seks konflikter som skal udspille sig som gode rollespilshistorier?” tænker du sikkert.
”Vi bruger berettermodellen!” svarer jeg dumsmart.
Berettermodellen består af syv dramatiske punkter, som en god spændingshistorier igennem går, nemlig: Et anslag, en præsentation, en uddybning, et point of no return, en konfliktoptragning, et klimaks og en afrunding. Jeg har tænkt at lave en spilplade hvor hvert dramatisk punkt (fra modellen) er angivet med en mindre forklaring. Hver hovedperson er repræsenteret med en hjemmelavet figur, som spilleren skal bevæge hen ad spilpladen i løbet af sin historie.
GMens opgaver: GMen skal både spille den alkoholiserede byvagt og orkestrer de andres historier.
Spillernes opgaver: spillerne skal både digte mordgåden (ligesom vi gjorde det i Løgstør), spille deres egne bipersoner og få de andre spillere igennem en fantastisk fortælling (der er struktureret efter berettermodellen)
Giv mig venligst en masse kritik, tak.
*) for henholdsvis: A day in the life, Magnolia og Sværd & Trolddom
Jeg vil lige tænke over strukturen, men min umiddelbare tanker er: hvordan du får Sværd og Trolddom med? Finder man nøgler med tal på? 😉
Kneppeaffald?
Bunker af brugte kondomer…
Jeg er ret vild med ideen, ikke så vild med 5+1 spillere, det tror jeg er for mange. Og så vil vi gerne høre noget mere. Det er svært rent konkret at kommentere på når der ikke er mere.
Thais: Det er en sværd og trolddom-setting, men det er måske faktisk ikke så vigtigt.
Per: Ja
Uffe: God pointe. Det er nok for mange til dette set up. Jeg vil forsøge at være mere konkret i mit næste indlæg om scenariet. Apollo fremfører lidt samme kritik på facebook – her ønsker han at vide hvad jeg “vil” med scenariet. More to come 😀
Pingback: [NCN] Mord og andre historier < Sort Forsyning