Vi spiller World of Darkness (herefter nWoD). Spiller du nWoD, har du godt styr på kampsystemet og har du måske endda lavet et par hacks i det? Så kan du måske hjælpe os og med nWoD så har vi brug for hjælp.
Vi valgte nWoD, fordi vi har spillet og kender systemet, desværre kendte vi det ikke regelsystemet indgående i detaljerne. nWoD er lavet til at man spiller okkulte 90er historier med varulve og vampyrer. Det er tydeligvis ikke bygget til at man skal spille ridder i low magic fantasy setting. Det opdagede vi da vi så nærmere på regelsystemet. Vi endte med at lave tre fire hacks.
Kamp grundlæggende
Regelsystemet går ud på at man tager det antal terningerne man har en attribut (ofte strength eller dexterity) plus en skill (ofte weaponry, brawl eller archery) plus nogle terninger fra ens våben plus hvad der ellers kan være af plusser (omstændigheder). Før man slå disse trækker modstandens defense og hvad der nu ellers er af minusser (der er en del) fra ens terningepulje. Så slår man sine terninger og for hver 8er man slår giver man sin modstander en i skade.
Ridder og deres heste
Det første jeg opdagede var at der ikke er nogen regler for kamp fra hesteryg. Fair nok. Jeg fandt en gamle regel fra en ældre version af systemet og lavede lidt om på den. Vi diskuterede mit oplæg og kom frem til dette:
Hvis man kæmper fra hesteryg skal man slå strength plus den laveste af ens ride eller weaponry skill. Til gengæld får man plus en til defense og to terninger til ens angrebsslag når man kæmper fra hesteryg.
Ridder og rustninger
Når vi kommer til rustninger så er det for alvor tydeligt at nWoD ikke er lavet til fantasy. Der findes tre slags rustninger læder, ring og plade. De giver som udgangspunkt 1, 2 eller 3 i armour. Armour trækker skal modstandens trække fra sit angrebsslag – ligesom defense. Til gengæld giver rustninger også nogle ulemper. Man får et langsommere initiativ, så får man minusser til ens defense og hvis man ikke har nok i strength så får man minusser til ens angrebsslag. Jeg tror godt jeg kan gennemskue hvorfor man får minusser til ens defense pga. armour, men det virker dumt mekanisk, da man både trækker armour og defense fra angrebsslaget. Det virker især dumt ved ringbrynde, da en sådan en giver to i armour, men også trækker to fra ens defense. Det gør altså ikke rigtig nogen forskel om man har den på eller ej. Udover den gør dig langsommere og evt. giver dig et par minusser til dit eget angrebsslag. (Den giver dig en lille fordel, hvis folk skyder efter dig… men ikke noget særligt ift. ulempen i nærkamp).
Vores hack er at man ikke får defenseminusser ved brug af armour.
Ridder, der ikke kan ramme
Efter vi havde lavet vores to første hacks lavede vi en prøve kamp mellem Asks og Asgers spilpersoner. De fik så mange minusterninger at de ikke rigtig kunne ramme hinanden.
Hvorfor?
Jo, lad os forestille os en kamp i mellem to men-at-arms.
Man-at-arms A har 2 i strength, 3 i weaponry, et langsværd, en ringbrynde og et skjold. Plus defense 3.
Man-at-arms B har 4 i strength, 2 i weaponry, et langsværd, en ringbrynde og et skjold. Plus defense 2.
A slår først. Terninger: 2 (strength) + 3 (weaponry) + 3 (langsværd) = 8 terninger, men så kommer minusserne: – 2 (Bs defense), – 2 (Bs skjold), – 2 (As eget skjold), -2 (Bs ringbrynde), -1 (As ringbrynde er ”cumbersome”, fordi A ikke har nok i strength til sin armour).
A har altså minus en terning på slaget og As spiller må slå en chance dice.
Bs tur (B er sej). 4 (strength) + 3 (weaponry) + 3 (langsværd) = 10 terninger, men så kommer minusserne: – 3 (As defense), – 2 (As skjold), – 2 (Bs eget skjold), – 2 (As brynde). B har en terning og skal slå en 8er.
Hvis vi spiller efter reglerne får vi nogle utrolig lange kampe. Vi har aftalt at våben giver dobbelt så mange terninger som de ellers gør. På den måde har A to terninger og B har fire til deres angreb. Det er fint. Jeg overvejer om ens eget skjold kun skal give et minus til ens angreb.
Hvis du har nogle andre forslag så vil de blive modtaget med kyshånd.
Her er mine hacks i punktform:
- Når du kæmper fra hest bruger du den laveste af ride eller weaponry. Til gengæld får du plus en i defense og to ekstra terninger i angreb.
- Rustninger giver ikke minus til defense.
- Våben giver dobbelt så mange terninger.
- Skjolde giver kun minus en terning til den der bruger skjoldet (er ikke helt handlet hjem med spillerne endnu).