Hvornår man får en delvis succes kommer an på årstiden (i fiktion), men som udgangspunkt skal man x antal succeser på sit terningeslag. En succes er enhver terning på 8+. Hvis man har succeser, men ikke nok, så får man en delvis succes.
- Om foråret får man en fuld succes, hvis man slår to eller flere 8erne.
- Om sommeren får man en fuld succes, hvis man slår to eller flere 8erne. Jeg overvejer om spillerne endda også skal ha’ en “summer dice”. Altså plus en terning på alt de prøver om sommeren. Det er jo så dejligt når det er sommer.
- Om efteråret får man en fuld succes, hvis man slår tre eller flere 8erne.
- Om vinteren får man en fuld succes, hvis man slår fire eller flere 8erne.
Ydermere er det forskelligt hvor lange de forskellige årstider er. De er mellem 2 og 5 spilgange og rejser (hvis man rejser en spilgang, så “koster” det en spilgang).
- Foråret er 3 spilgange/rejser
- Sommeren er 4 spilgange/rejser
- Efteråret er 2 spilgange/rejser
- Vinteren er op til 5 spilgange/rejser
Endvidere overvejer jeg om bestemte skills skal ha’ bonus terninger/ minus terninger til forskellige skills til forskellige årstider.
Ligesom jeg har bedt spillerne om at bestemme om deres spilpersoner er forårs-/sommer-/efterårs-/vinterbørn. Jeg tænker de skal ha’ en tematisk betydning plus de får en ekstra terning til “deres” årstid.
Sejt med årstiderne. Det er sjovt at se dem koblet aktivt op på spillet på den måde.
har I overvejet en random længde på sommer/vinter? I tråd med settingen, hvor man aldrig helt kan vide hvornår sæsonerne skifter.
Åh! Vi spiller ikke i agot settingen. Vi skal spille en kampagne der er inspireret af agot. De mærkelige årelange årstider har vi valgt ikke at bruge.
ah, den havde jeg misset. Altså var med på at verdenen er en anden (så kortet), men troede der var noget tro/overtro og des lige med.
I så fald; er årstidens af ens længde overalt?
Hov. Det er et godt spørgsmål, Sigrid. Jeg tror vi finder ud af det igennem spil og tager det når/hvis det bliver nødvendigt 😀
Forresten var den primære grund til vi ikke huggede de meget lange årstider fra agot var at hvor vinterens komme er så fint bygget ind i agot, så var det ikke den historie vi ønskende at spille.
😀
Jeg kan ikke ha’ muligheden for en årelang vinter uden også at skulle spille en årelang vinter og det er en anden historie end det vi har gang i her. Gav det mening 😀
For resten for noget alternativ inspiration til lange årstider, så er der Brian Aldiss’ helliconia-trilogi, hvor årstider også varer i evigheder: http://en.wikipedia.org/wiki/Helliconia
Jeg har altid undret mig over, om det har været inspirationen til AGoT’s lange årstider?
Måske. Jeg kender ikke Helliconia.
Men det er da ikke usandsynligt.
Det giver masser af mening 🙂 Når jeg spørger er det jo også fordi jeres kort og lande inspirerer, kan ikke lade være med at tænke om der er ørken i Aldbrand, eller det er ren steppe, hvor der er bjerge, om grænserne falder naturligt eller til konstant diskussion og bevogtning…
Fik jeg nævnt jeg elsker kort? 😀
Åh igen. Farverne er faktisk valgt pga. farverne i deres våbenskjold 😀
Jeg elsker også kort. Kort kommer til at spille en stor rolle i denne kampagne, da vi hele tiden tegnere videre på vores kort (jeg har det scannet ind i flere forskellige versioner).
Pingback: [M&R] XP < Sort Forsyning
Pingback: [M&R] Rejser < Sort Forsyning
Pingback: [M&R] Fate og evner < Sort Forsyning