[M&R] Jeg er træt af NWoD

Vi skal til at starte vores A Song of Mountain & Riverland-kampagne op igen. Det er pisse fedt. Vi er midt i en krig og der er masser interessante ting på spil. Desværre er der også lidt kamp og vores system, det nye World of Darkness, er ikke særlig godt til kamp og virkelig ikke særlig godt til fantasykamp med sværd, rustning og buer. Vi har lavet nogen hacks, men det er stadigvæk ikke perfekt, især reglerne for buer irritere mig meget.

Problemet er at der er også gode ting ved systemet: Jeg har lavet min egen skill-liste som jeg er ret glad for, 0-5 skalalen er let at fortolke på for mig som spilleder, vi bruger merits aktivt, jeg kan godt lide virtue/vice og willpower setup’et, der er i systemet, selvom vi ikke rigtig bruger det.

Derudover er spilpersonerne lavet i systemet, så de er ikke bare sådan at konvertere til et andet system. Jeg forsøgte at lave en af spilpersoner i Drager & Dæmoner, men det blev noget værre rod.

Jeg vil meget gerne have hjælp til at vælge et andet system end World of Darkness.

dice

Krav til systemet:

  • Systemet skal være let at konvertere World of Darkness figur til.
  • Det skal være muligt at lave sin egen skill-liste i systemet eller den skal ha’ en der ligner mig forholdsvis meget. Det have DoD fx overhovedet ikke.
  • Systemet skal være hackbart. Jeg laver alle mulige fortællelege, hjemmebyggede subsystemer og nye xp-regler. Det skal systemet kunne holde til.
  • Systemet skal være let. Både (de fleste af) mine spillere og jeg selv arbejder meget, har familier, andre forpligtigelser og gider faktisk heller ikke rigtig læse alt for mange regler. I virkeligheden er det primært mig (og måske en anden spiller) der læser regler og jeg er ikke særlig vild med det. Resten er mere eller (ofte) mindre gode til at lære dem igennem spil.
  • Systemet skal helst være ret dødeligt. Det synes vi af en eller anden grund er sjovt. Sikkert fordi vores figurer ofte ikke slås og det derfor gerne må være lidt farligt når vi gør det.
  • Det skal rumme et system om det sociale (de sociale merits i World of Darkness) der giver mening i en episk low fantasy setting (tænk A Song of Ice and Fire), sådan at man kan få flere kontakter, mere magt, poster osv. over tid.
  • Det må gerne kunne noget med magtspil, intrigespil og krigsførelse out of the box.

Nogen bud?

12 tanker om "[M&R] Jeg er træt af NWoD"

  1. Uffe

    Bortset fra dødeligheden kunne i overveje Solar System, den generiske udgave af The Shadow of Yesterday.

    Det forudsætter man bruger lidt tid på at lave en liste af skills, da det er et af de generiske systemer det forstår at skilllister bare ikke er generelle, man skal lave dem selv til hvert spil.

    Det kan måske være lidt svært at opdrive, ved ikke om der er en pdf-version derude.

    Svar
  2. johs Forfatter

    Hvad med Fate?

    Jeg tror ikke jeg får mine spillere med på Solar System og det er meningen at det skal være en lang kampagne. Det er ikke mit indtryk at Solar System kan holde til lange kampagner.

    Svar
  3. Uffe Thorsen

    Jeg kender kun et system (ok, et par varianter af det samme system) jeg rigtig gider til lange kampagner, og det opfylder ikke dine krav 🙂

    Svar
  4. Thomas Jakobsen

    Savage Worlds har alle Traits (Skills og Attributes) på en 1-5 skala, så det er da lige til at konvertere.
    Shadows of Esteren er også udemærket – men det kan ikke noget, som nWoD ikke allerede kan (omend kamp sikkert er vildt hurtigt og dødeligt).

    Svar
  5. Johs

    Jeg kan godt lide Savage World og vi har også spillet det i gruppen før, men jeg forstod på Tommy fra Fantask at systemet og spilpersoner har svært ved en lang kampagne.

    Er det forkert? Kan de holde til xp presset?

    Hvordan er Shadows of Esteren? Har de sociale merits?

    Svar
  6. Thomas Jakobsen

    Tommy er altså helt galt på den. Og det siger jeg af største respekt for Tommy, der ved meget mere om Manga end jeg gør. Men jeg har spillet en pokkers masse Savage Worlds kampagner – og delt spandevis af xp ud. I særdeleshed når jeg har spillet med ungerne i arbejdsøjemed. Og Savage Worlds fungere fremragende til den slags. I min optik ufatteligt meget bedre end fx d20 systemer. Jeg skriver lige en lidt længere sag om det hjemme på min egen blog (så sker der også noget der).
    Og ja, der er sociale merits i SoE – men jeg vil ikke sige så meget om det er godt eller skidt. Har jo nærmest ikke brugt reglerne.

    Svar
  7. Pingback: [M&R] Fate og evner < Sort Forsyning

  8. Pingback: [A Game of Ice of Fire] Et kig på introheftet | Stemmen fra ådalen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *