[M&R] En kampagne dør

For et par år siden, under stærk indflydelse af A Song of Ice and Fire bogserien, startede jeg en rollespilskampagne op. A Song of River & Mountain kaldte jeg den. Det var meningen at det skulle være en episk, stor og meget lang kampagne. Det skete desværre ikke. I en høflig og venskabelig, og dog voldsom, mailkorrespondance døde den i går.

Nordvest_v

De første mange spilgange blev dokumentet her på blogen. Derudover spillede vi en håndfuld gange mere og endte oppe på 24-25 spilgange, hvilket er en velvoksen størrelse på en rollespilskampagne for mig og min spilgruppe.

Kampagnen døde, fordi en spiller går på barsel og et par af de andre spillene vælger at prioritere andre projekter såsom damer, andre rollespilskampagner og computerspil – efter hvad jeg har forstået. Jeg har fuld respekt for deres valg (selvom computerspil aldrig rigtig har sagt mig noget) for når man er voksen med fuldtidsarbejde, seriøse kærlighedsforhold og børn på vej, så er en spilgang hver 14. dag en god bid af ens fritid. Rollespil er på mange måder et langsomt tidskrævende medie og det skal være fedt.

Invasion

Udover ham, som skal have barn nummer to – han kommer tilbage efter barsel – så harmonerede vores spilspræferencer ikke helt perfekt i gruppen. Det er forskellige ting som vi synes var sjovt at spille. Spilspræferencer er som oftes ikke helt dead on og ham der først hoppede fra har jeg spillet fast sammen med siden vores store warhammerkampagne (2007-2011), så det er ikke hele forklaringen. Men vi spiller rollespil ret forskelligt og hvor det måske før var spændende at jeg, som spilleder, havde en anderledes tilgang, så var den måske ikke så ny og spændende efter syv år. Det sammen med at vi alle sammen bliver mere og mere presset af voksenlivet, så er det selvfølgelig mere end fair at prioritere andre ting.

Helt konkret stod spilleren af, fordi jeg ønskede at bevægede kampagnen henimod mere bipersonspil, hvor de forskellige spilpersoner afsøgte deres egne fortællinger (meget a la A Song of Ice and Fire). Han er mere til et mere klassisk party, der arbejder sammen, er samme sted og hvor man som spiller ikke skal spille en række forskellige bipersoner i de andres historier.

Desværre betyder det at tre ud af fem spillere forlader gruppen, og at en af dem er det tætteste vi kommer på en hovedperson i vores overordnede fortælling, at en ellers interessant kampagne dør. Den kan ikke klare så meget nyt blod.

Vi aftalt at runde kampagnen af. Evt. hvor jeg bare fortæller om mine store planer for fortællingerne. Evt. hvor vi spiller Microscope og fortæller en episk afslutning på fortællingen i fælledskab.

Derudover har jeg og de to som er tilbage i spilgruppen aftalt vi vil spille nogle scenarier/korte kampagner. Der er ikke lang tid til at jeg skal være far for tredje gang, så selvom jeg altid har lyst til at starte en ny kampagne op venter jeg på at der igen er overskud på work/life kontoen. Tænker det bliver først i det nye år.

3 tanker om "[M&R] En kampagne dør"

  1. alstrup.jensen@gmail

    Der er altid noget vemodigt og ærgerligt ved, når en gruppe efter længere tids spil opløses. En æra slutter og folk søger hver til sit. Men det er ligeledes fedt at slutte, inden man opslides af hinanden eller kampagnen.

    Når det er sagt, så synes jeg bestemt 24-25 spilsessions virkelig er flot nået. Jeg kender ikke til mange voksen-kampagner der holder så længe. Det vidner om, at spillerne må have følt sig underholdt og engageret i lang tid, samt at du har gjort et virkelig godt stykke arbejde som GM!

    Og så tillykke med du skal være far igen, for tredje gang!

    Svar
  2. Morten Greis

    Hvil i fred, kampagne.

    Med 24-25 sessions har I alligevel nået en betragtelig mængde spil, om end det altid er lidt ærgerligt, når man ikke kan komme til at runde kampagnen af. Af egen erfaring er Micro-Scope som slutspil en brugbar model.

    Svar
  3. johs Forfatter

    Ja, 24-25 spilgange er mange, desværre nåede vi kun lige forbi prologen. Ikke fordi der ikke skete noget i kampagnen, men mere fordi det var en virkelig virkelig stor fortælling jeg ønskede at skabe.

    Det nåede vi aldrig helt, men det er også ok.

    Og, ja, jeg er sikker på at spillere var godt underholdt meget af vejen (selvom der både var stærke og mindre stærke afsnit i kampagnen).

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *