Spændende ny rollespilsteknik

Min ven Anders bed mærke i noget på Fastaval, som han ikke havde set i mange år. Anders sad i det område hvor Kampen om Evigheden blev spillet og så hvordan spillederene fra de forskellige hold tog spillerne med uden for døren for at aftale og snakke med dem om ting i hemmelighed.

"Så siger at du er tyven og du skal hugge alle guldstykkerne fra partyet"

I mange år var hemmelig spiller-spilleder spil udenfor døren en standart ting at gøre, men det er så mange år siden at der er spillere på Fastaval, da endnu ikke var født da de fleste af os var holdt op med at gøre det.

Senere bemærkende Anders overfor mig at for nogen af de yngre spillere på scenariet, må “udenfor-dør-spil” og den skæv informationsfordeling være en helt ny og spændende rollespilsteknik. Jeg tror Anders har ret. Hvad har vi ellers glemt og droppet af sjove teknikker?

3 tanker om "Spændende ny rollespilsteknik"

  1. Per Fischer

    Jeg ville ønske uden-for-døren rollespil blev smidt i havnen med noget tungt om benene.

    Der er mange gode grunde til at vi holdt op med det – det stammer fra dengang hvor spilederen var entertaineren, og spillerne medvirkende i hans/hendes performance og historie.

    Jeg tror tiden for længst er løbet fra at man lader resten af sin spilgruppe sidde og trille tommelfingre mens de venter på at man rollespiller i hemmlighed uden for døren med en af spillerne. At vi nogensinde har syntes det var en god ide (incl. mig selv) er måske værd at undersøge, så vi ikke gentager fejlen.

    Svar
  2. Rasmus Alstrup

    Jeg føler bestemt ikke samme foragt overfor dette “udenfor-døren” koncept. Faktisk bruger jeg det stadigvæk i begrænset omfang. Jeg føler, at mine spillere synes der er et vist spændingsmoment i, at deres karakter bliver trukket væk fra de andre og får information kun tilegnet dem.

    Jeg er enig i, at det måske hører til old school rollespil, men derfor behøver det ikke nødvendigvis være dårligt og ikke kompatibelt til nyerere rollespil.

    Svar
  3. Kristian Lund

    Depends…

    Hvis der spilles decideret rollespil (hvad gør du, så gør hun, hvad gør du) udenfor døren, bliver det hurtigt langt og tyndt at vente indenfor den.

    At give en kort “aside”, hvor en NPC enten lige hvisker eller ringer, eller man hurtigt opsummerer (eftermødet opdager du the McGuffin i din jakkelomme), kan det give mening. Jeg synes ikke der er noget forgjort i, at udnytte at spillerne spiller anderledes, alt efter hvad de selv ved, og at det kan være fedt at få en overraskelse samtidig med sin karakter.

    Det sidste tilfælde, som jeg lige kan komme på, og som jeg synes er mest interessant, er når man instruerer. Så en spiller som den eneste ikke ved, at vi nu går igang med at spille hans drømmesekvens. Når man får at vide man spiller dobbeltgænger. Når spillerne får at vide at deres karakterer hver især lægger mærke til nogle sære effekter i det gamle hus, som de som spillerne hver især skal få i spil (så det netop ikke bliver spillederen der skal fortælle alt hvad der sker, men det kan komme lidt mere organisk i spil).

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.