[M&R] World of Darkness hack II

Andet forsøg (læs om første forsøg og især den lange debat mellem Morten og Asbjørn, gør det) på at hacke delvis succes ind i World of Darkness. Delvis succes er når en spilperson forsøger at gøre noget svært (hvilket betyder at spilleren slår nogle terninger) og det noget lykkes, men der samtidigt går noget galt (fordi sådan er terningernes resultat).

Grundelementet i mit hack handler er noget jeg har valgt at kalde personlige terninger. Hver spilperson har en personlig d10 i hver sin personlige farve. Hver gang spilleren skal teste en skill skal en af terningerne være den personlige terning (det er ikke en ekstra terning). Hvis man har en succes og slår en 1’er på den personlige terning får man en delvis succes. Eg. man kommer over muren, men taber et stykke udstyr. Man spotter fjenden, men fjenden spotter også en. osv.

Måske skal det faktisk være en d12?

Ekstra: Man kan hjælpe hinanden. Hvis man hjælper en medspiller i en test skal man to ting. Man skal beskrive hvordan man hjælper og hvordan det er muligt for en (man kan ha’ en skill eller måske bare stå det helt rigtige sted). Derudover låner man sin personlige terning ud til den man hjælper. Han tilføjer den sin pule af terninger og har derfor en større sandsynlighed for at klare testen, men hvis han slår en 1er på den terning, så går den delvise succes udover hjælperen.

I virkeligheden er det Lundses idé.

11 tanker om "[M&R] World of Darkness hack II"

  1. Morten Greis

    Hej Johs,

    Jeg kan godt lide ideen med den personlige terning. Rent statistisk er der nu kun 10% chance for, at der sker en delvis succes – og faktisk mindre, da det forudsætter, at testen er en succes uden den personlige terning (altså en pulje med fire terninger, skal den personlige vise 1, hvorfor der kun er tre tilbage til at opnå succesen med – mit eksempel her er lidt på hovedet i forhold til beregning af sandsynligheder, men pointen er, at det er sværere at opnå en delvis succes end en regulær succes). Med mindre end 10% chance, skal I have omtrent 10 terningkast på en aften for at opnå en delvis succes. Passer det med dine forventninger om, hvor ofte der skal opstå delvise succeser?

    Ideen med at låne terningen ud er også en rigtig spændende ide, og det er den del, jeg synes er mest interessant, da man både hjælper og øger chancen/risikoen for en delvis succes.

    Måske en delvis succes opnås, hvis man ruller 10 (eller ligefrem 8+) på den personlige terning? Det øger chancen en smule for delvise succeser.

    Svar
  2. Johs

    Tak for dit input Morten. Jeg forstår godt at du kan lide idé. Det er jo tildels dig der er ophavsmand til idéen om særlige terninger.

    Jeg ville gerne ha’ flere delvise succeser, men hvis 8+ på de personlige terninger udløste en delvis succes mindsker det så ikke incitament for at hjælpe og låne terninger ud?

    Man kan selvfølgelig sige at det kun er ens egen personlige terning der giver en delvis succes på 8+ og dem man låner giver en delvis succes på 1, men det er ikke særlig elegant.

    Svar
  3. Sigrid

    Hvad hvis den personlige ternings rul altid havde en sideløbende effekt? Eks., på 3 og under går ting på en eller anden måde personligt galt. Så kan man både have en total succes med personlige negative sideeffekter, men også en total fejl, der ikke går udover en selv (personligt terningrul over 3).

    Hvis man vil hjælpe, kan man lægge sig personlige terning i puljen, og øger dermed chancen for succes, men man er underlagt samme regler for mulig fejl. Tilgengæld, hvis slaget stadig fejler, så har man også muligheden for at komme udenfor farezonen, hvis end personlige terning ruller over 3 (eller andet tal der giver balance).

    Svar
    1. johs Forfatter

      Jo, Sigrid. Det er netop også noget sådan jeg havde i tankerne. Sejt!

      Udfald 1: Får man en eller flere 8er så har man succes.
      Udfald 2: Hvis man har en eller flere 8er og slår en 1’er på den personlige terning, så har man en delvis succes dvs. en succes med negative personlige sideeffekter.
      Udfald 3: Hvis man ikke får en eller flere 8er, så har man ingen succes og fejler.
      Udfald 4: Hvis man ikke får en eller flere 8er og en 1er på den personlige terning, så fejler man plus man får en negative personlige sideeffekter. Fumble!

      – om der er negative personlige sideeffekter er uafhængig af om man har succeser eller ej.

      Hvis man får hjælp låner man en andens spillers personlige terning (som man slår sammen med sin egen personlige terning plus de andre terninger man har).
      Her er der flere udfalds muligheder, men grundlæggende så går de negative personlige sideeffekter udover den eller de hvis personlige terning der viser en 1’er.

      Grunden til jeg valgte 1 og ikke 3- var at man i den gl. World of Darkness spillede med at 1’er havde en betydning spilmekanisk.
      Men jeg tror det skal være afhængigt af årstiden – mere om det senere.

      Svar
  4. Nis Haller Baggesen

    Jeg har lidt svært ved at bedømme præcis hvad det er du gerne vil have feedback på, men her kommer lidt løse tanker.

    Det er bestemt en funktionel model til at genere delvise successer. Det er nemt at aflæse om der er tale om en delvis succes, og det er nogenlunde let at styre hvor tit delvise succer skal opstå, alt efter om det kun sker når man slå 1 på den personlige terninge eller om det sker når man slår 1-3. Det kan give en god kontrol over hvor tit man gerne vil have det til at opstå under spil.

    Så er det værd at bemærke at i dette system er delvise successer noget der oftest vil ske for dygtige karakterer. Lad os sige basis sværhedsgraden på et givent slag er 3 (og nu ignorerer vi lige de specielle reroll-effekter af at slå 10, for de betyder ikke det store for argumentet). Hvis du har under tre terninger, så kan du slet ikke klare det. Har du præcis tre, så kan du godt klare det (selv om det er svært), men du kan aldrig få en delvis succes, for du skal rulle 8+ på alle dine terninger. Har du derimod en masse terninger, så er du (mere eller mindre) sikker på at du ikke fejler, men lige meget om du har tyve eller du har tusind så er der altid 10% chance for at du kun får en delvis succes, fordi din personlige terning var en 1’er.

    Det er muligt at du ville få et lidt mere gradueret billede, hvis den personlige terning gav en delvis success hvis man slog 10 på den. Så ville man i overstående eksempel få den effekt at med tre ternigner kunne kan kun lige præcis opnår en delvis succes, hvilket måske også er meget rimeligt når det i det hele taget var på grænsen af ens evner.

    Det bliver ekstra interessant i forhold til hjælpe mekanikken, fordi det betyder at hvis man er dygtigt nok til at man egenligt ikke har brug for den ekstra terning, så vil man helst have at folk bare holder sig væk. Det passer muligvis fint til noget emo vampyrrollespil. Tilsvarende kunne folk med tilpas store dice pools måske vælge helt at undlade at slå den personlige terning. De undgår risikoen for at får en delvis succes, imod en lidt større risiko for helt at fejle.

    Så kan der også være en lidt underlig dissonans i at man slår syv successer på noget hvor man kun skulle bruge to, men alligevel er det bare en delvis succes pga. man slog en 1’er på sin personlige terning. Det kan være både godt og skidt, det er bare værd at holde sig for øje. Det kommer nok bla. an på hvor meget en delvis succes i scenesættes som noget hvor karakteren fejlde eller om det blot er en uforudset hændelse, som ikke er karakterens skyld.

    Personligt ville jeg måske syens det var mere oplagt bare at sige at noget var en delvis succes hvis man slog en succes mindre end den krævede sværhedsgrad. Det har den ulempe at det er sværere lige umiddelbart at afgøre hvor tit delvise successer vil optræde, og det vil gøre ting generelt nemmere (under antagelse af at sværhedsgrader forbliver de samme), men til gengæld passer de nok mere flydende ind i den sædvanlige graduering af succes og færdighed (flere terninger gør at man sjældnere kun får en delvis succes, slå man mange successer er det ikke pludseligt kun en delvis succes alligevel).

    Svar
  5. johs Forfatter

    Jeg vil gerne gøre brug af din matematiske forståelse. Simpelthen.
    Tak.

    I det nye World of Darkness skal man som jeg har forstået det blot ha’ en terning med en 8er for succes og man har som udgangspunk (inden man begynder at få hjælp og låne terninger af andre) kun en personlig terning.

    Derfor kan jeg ikke se hvordan delvise successer noget der oftest vil ske for dygtige karakterer. Kan du uddybe det?

    Den underlige dissonans er en rigtig vigtig pointe som jeg vil tænke meget over.

    Svar
  6. Nis Haller Baggesen

    Ok, jeg var ikke klar over det med at man som udgangspunkt blot skulle have en succes, for at klare ting i det nye WoD. Men det er er sådan set underordnet.

    Grunden til at delvise successer primært vil ske for dygtige karakterer er at dygtige karakterer har størt sandsynlighed for at slå en succes _selvom_ de slog 1 på deres personlige terning (og den altså ikke har generet en succes). Hvis man eksempelvis kun har én terning (den personlige) så kan man under dit system slet ikek få en delvis succes. Enten slår man 8+ og har en succes, der ikek er delvis fordi man slog jo ikke 1 på sin personlige terning. Eller også slår man under 8 – fx. 1 – men så har man slet og ret fejlet, og får derfor ikke en delvis succes.

    De dygtige karakter vil naturligvis stadigt have fuld success langt oftere end de ikke-dygtige. Men de gange der optræder en delvis succes vil det oftere være for en dygtig karakter. Håber det er lidt klarere nu.

    Svar
  7. Kristian Lund

    Hm… Kan godt se problematikken Nis rejser. Det er dog ikke et kæmpe problem, men den kan da være et irritationsmoment. Et par forslag til løsninger, eller bare muligheder.

    nWoD bruger i forvejen 5 successer som der hvor særlige effekter kan sætte ind, en “supersucces”. Man kunne gøre supersucceser immune overfor delvise succeser.

    En anden mulighed er at gøre den personlige terning til noget ekstra, og ikke en del af puljen. Det giver nogle spændende muligheder:
    – Man kan tweake hvor sandsynligt man vil have de særlige udfald, ved at justere hvad type terning man vil bruge. En d8 giver flere 1’ere…
    – Hvis den personlige terning er en d8 (for eksempel) kunne man lade den tælle med som sædvanligt – en 8’er er stadig en succes. En sådan succes kunne evt. have ekstra effekt (altid tælle som supersucces, give en lille fordel såsom “jeg finder en nem vej op ad muren, som de andre kan bruge)) hvis man er til den slags.
    – Man kunne undgå den tåbelige chance die fra reglerne (har man nul terninger har men en d10 hvor kun 10’ere er succeser). Her kunne man blot altid have mindst sin personlige terning.

    Svar
  8. Nis Haller Baggesen

    Hvis target number for en enkelt terning altid er 8 og man altid bare skal have en succes for at have klaret en opgave, hvordan graduerer man så opgavers sværhedsgrad i nWoD?

    Svar
  9. Johs

    Man tager terninger ud af folks dicepol, hvis det er særlig svært. Hvis det er let eller de har det rette udstyr får de ekstra terninger.

    Jeg har snakket med mine spillere om det og de var klart mest for en løsning, hvor en 8er er en delvis succes og to 8er en fuld succes. Så det gør vi. Jeg skriver noget lidt længere om mine andre ideer til hvordan jeg ændre på nWoD.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *