A song of…

Min 1938’er kampagne synger på de sidste tre spilgange. Vi er på vej videre. Det er godt.

Samtidigt er jeg begyndt at høre A Game of Thrones (herefter AGOT), den første af A Song of Ice and Fire-bogserien, på lydbog. Det tager lang tid at høre en så tyng bog. Jeg er kun på bog 1, men det er fedt og jeg får den endelig “læst”.

Som alle andre nørder tænker jeg: “det må kunne rollespilles”, men samtidigt ved jeg at det bliver svært og derfor har jeg brug for hjælp. Mine spillere har læst meget mere end jeg har og blandt andet derfor ønsker jeg ikke at spille i settingen Westeros. Jeg vil meget heller at vi skaber en verden der ligner Westeros end at spille i Westeros.

Jeg ønsker at mine venner og jeg laver en verden der vokser organisk frem. Forfatteren bag bøgerne, George R. R. Martin, har beskrevet at der findes to slags forfattere: arkitekter og botaniker. Arkitekter laver planer og bygger hele verden før de skriver en historie sat i den. Botaniker planter et frø her og der og ser deres historie og verden vokse op omkring sig. Martin ser sig selv som det sidste snarere end det første. Jeg ved ikke om man overhovedet kan opdele forfattere så groft, men den sidste fortællerstil passer utrolig godt til det jeg ønsker at spille.

En anden fordel ved ikke at spille i Westeros, men i noget hjemmelavet, der ligner, er at rollerne så kan være karakterer fra et stort adelshus. AGOT er fedt, fordi de folk vi følger er de vigtigste og mest magtfulde i riget. Man kunne også spille en kampagne, hvor spillerne spiller et “lille” adelshus, men det ville ikke være særlig AGOT. AGOT er de personlige tragedier og dramaer der opstår i politiske magtspil på højeste plan. Noget af det der tænder mig, udover magtkampene, er at hovedpersonerne ikke er perfekte og selvom nogle af dem handler super smart, er de ofte deres egne største fjender.

Eds stolthed. Tyrions mund. Sansas ungdommelige drømme og barnlige håb.
Hvordan får man det i spil?

Udover magtspillet er selve Westeros en god referenceramme for mine fantasy præferencer. Jeg kan godt lide et univers, hvor kæmper og andet ikke-menneskeligt er fjernt og ikke hverdagsagtigt. Der må gerne være mytiske væsner ude i de dybe skove og langt nord på, men på hærvejen skal man mere være bange for røvere og desertører.

Jeg vil til gengæld gerne ha’ seje elementer, såsom the iron thorn, der er lavet af sværd, eller mange af de seje borge med. Eller rettere sagt noget der er inspireret af dem og derfor ligner. Der må gerne være referencer.

De mærkelige lange skift mellem årstiderne behøver jeg dog ikke. Jeg overvejer mere at kører årstiderne a la Mouse Guard. Vinteren er lang – især hvis man ikke holder hvile imens den står på.

Angående system, så kommer vi til at spille det i Savage Worlds, men med nogle små hacks her og der.

Alle konflikter i AGOT er metaforer for fysiske kampe. Når de “slås” på ord kunne de næsten ligeså godt gøre det med sværd. Jeg har overvejet om jeg netop skal lave indfører sociale og mentale hit points, ligesom der er fysiske hit points i Savage Worlds (det hedder ikke hit points, men det er det de er – bare at alle har lige mange af dem). Beviser og argumenter kan være våben, der giver mere skade, ligesom et langsværd i systemet giver mere skade end en kniv. Det er ikke så svært at lave om og der er allerede systemer der gør det, men de er enten for løse (TSoY) eller for omfangsrige (Burning Wheel). Derudover er det noget jeg gerne vil gøre nogle gange og andre gange ikke.

Hvordan gør jeg det smart?

Sidst, men ikke mindst, så tænker jeg at spillerne skal fortælle om de andre huse og deres personager gennem et fortællespil e.l. Så vi, selvom spillerne ikke ligefrem spiller deres modstander, alligevel får de andre huses historie. Endvidere tænker jeg at vores heltes hus godt kan tabe magtkampene og hovedpersonerne godt kan død i denne kampagne. Kampagnen er både historien om et hus, om nogle personer, men allermest historien om en voldelig strid.

9 tanker om "A song of…"

  1. Sigrid

    Hvis du kun er på første bog, skal man selvfølgelig passe på med ikke at afsløre ting… Men tror godt jeg kan sige, at det jeg ser som det helt specielt Martin’ske, er den måde ting aldrig går som planlagt. De store linjer i fortællingen kan helt klart pege hen mod en begivenhed eller et møde, og WHAM kommer der noget ind fra sidelinjen og dræber en af parterne. Bare sådan. Og man sidder tilbage med alle tankerne om det der kunne have været. Og det er fedt. Hvordan det kan omsættes til rollespil, vil være noget af en balancegang, hvor spillerne på én gang skal lære karaktererne at kende og plotte for vildt med og mod hinanden, og på den anden side være ok med at karakteren så pludselig er væk.

    Svar
  2. Thomas Jakobsen

    Hej Johs

    Et par hurtige fra hoften…

    I den nyeste Savage Worlds regelbog (“deluxe”) er der nogle regler for Social Conflict, som du nok kan bruge.
    Jeg har spillet AGOT med de regler der udkom til rollespillet, og de er generelt ret ringe – men der er nogle super fine regler til hvordan man sammen bygger sit adelshus op, og dem kan jeg klart anbefale (måske du kan finde en billig pdf af bogen et sted?)
    Jeg ville heller ikke gøre for emget ud af Westeross da jeg var spilleder, så jeg flyttede kampagnen tilabge i tiden (til der hvor de sidste drager var lige ved at dø – de store adelshuse var der, men jeg kunne definere dem mere som jeg ville, og stadigvæk kunne spillerne trække på hvad de nu vidste fra bøgerne). Det fungere altså ret godt, og sparede mig for en masse. Det var måske en model du kunne bruge?
    Mht til kampagnen så var min plan, at lade den vokse op sammen med spillerne lærte om deres omgivelser – så de i starten var mere lokale, så fik regional indflydelse, for til sidst at være med på nationens scene. Vi nåede ikke så langt, men jeg tror stadigvæk det er en god model – for det virker lidt underligt, at være med helt fremme i magtens centrum, når ens spilperson så måske “ved mere” end spillere. Ved at lade spillerne lære lidt om verdene (evt ved at de er med til at skabe den) inden de skal lede den, syntes jeg, at det fungerer bedre.
    Men held og lykke med det – glæder mig til at høre mere!

    Svar
  3. Morten Greis Peterse

    Hej Johs,

    Vældigt spændende ideer, du sidder med.
    jeg vil foreslå Houses of the Blooded, hvor man spiller adelsfolk og adelshuse med alle deres intriger etc. HofB lægger meget op til intrige-spil og sociale kampe.

    Svar
  4. Johs

    Sigrid: God pointe med det pludselig. Det er vigtigt at gøre det spillerne klart inden man begynder spillet. Måske endda lave regler for hvordan og hvornår det må ske.

    Thomas: Jeg kan godt huske dine spilrapport fra jeres spil 😀

    Jeg må læse op på reglerne for Social Conflict i Rasmus’ regelbog (jeg har den gl.).

    Problemet med at spille på Westeross er at jeg simpelthen kender verden dårligere end mine spillere. Derudover er det ikke Westeross jeg er vild med, men hofintrigen osv. Modellen med at gå fra det lokale til det nationale er meget fornuftigt. AGOT gør det jo faktisk også – vi starter i Nord, men bevæger os hurtigt syd på til hoffet. Jeg tror det skal ske hurtigt – hvis vi med vores forholdsvis korte kampagner skal nå det.

    Det var forresten mit indtryk at I spillede et ret lille hus? Og derfor mest for settingen og ikke så meget for det storladede.

    Morten: Jeg har set lidt på (hjemmesiden for) Houses of the Blooded. Den er godt nok grim. Derudover er tiden ikke til at læse nye regler, men mindre du har læst dem og mener det er mega fantastiske. 😀

    Svar
  5. Per

    Det skriger jo på Burning Wheel. Du kan bare bruge den simple version og undgå alt det indviklede. Der findes sikkert allerede et GoT hack.

    Svar
  6. Johs

    Hej Per

    Tak for kommentar. Dit forslag ville virke for andre grupper, men desværre ikke for os.

    Jeg spiller i en meget lidt regelinteresseret gruppe. Ligesom jeg faktisk heller ikke er særlig glad for at læse regler. Jeg vil gerne lære dem, men helst mundtligt. Det tager os omkring et halvt år(!) at lære et nyt regelsæt.

    Til gengæld er vi gode til at hugge regler fra andre spil og scenarier og bruge dem. Det virker for os. 😀

    Svar
  7. Johs

    Hej Thais

    Tak for dit hijack. Vi har vel spillet 4-5 spilgange. Starten var rigtig god, men vi kørte sgu lidt død i vareulveplottet og roller mangler motivation. Det er min opgave at retning og fremdrift ind i vores kampagne igen. Det er fint at 3 spilgange cap. (som dog er ansporet af at Jonas og Asger skal være fædre lige om lidt).

    Når de kommer til verden består vores gruppe af 7 personer, der til sammen har 7 børn 😀

    Jeg har aldrig haft over 5 spillere af gangen, fordi folk altid enten holder “barsel” eller er et halvt år på den anden side af verden. Vi er ikke længere en folk unge fyre, men virkelig mennesker, der spiller rollespil sammen 😀

    Svar
  8. Peter Dyring-Olsen

    Enig med Per – meeeeen, hvorfor ikke hacke Mouse Guard?
    Circles og debatter!
    Winther is coming! Seriøst! Årstiderne er jo en del af systemet!
    Conditions kan ændres til at passe tonen.
    Du/I kender systemet!

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.