Blod & guld


sin blog beskriver Morten en D&D-regel, han har fundet på internettet:

Guld bliver til XP, men kun hvis guldet spenderes på vin, kvinder og andet godt.

Den regel er jeg helt vild med. Den er ret sword and sorcery, det bliver beskrevet igen og igen, hvordan Conan, Fafhrd and the Gray Mouser bruger deres rigdomme mellem deres eventyr.

Det er ikke en total ny tanke, for vi har vel gjort det i mange år, men man kan sætte alle mulige åbne forskellige xp-krav alt efter kampagnens tema. I de første fire spilgange kunne man få xp for guld (brugt på overflod). En spilgang, hvor man kommer til en ny by kunne man få xp får man har skabt sig både en fjende og ven. En anden kunne man få xp for noget tredje. Det ville være en måde at styrere spilgangens tema, som jeg ikke har tænkt over. Jeg har mere brugt xp til at få spillerne til at lave ekstra arbejde (fx skrive en baggrund), men lade det indgå i fiktionens økonomiske og sociale forhold giver noget ekstra, synes jeg.

Tak Morten.

3 tanker om "Blod & guld"

  1. Morten Greis

    Hej Johs,

    Ud over et fint lille stykke stemningsmusik til at læse indlægget i, så er jeg ret fascineret af din tilgang og viderebygning af XP-systemet. Det er fedt!

    Svar
  2. Troels

    Jeg kører en D&D-kampagne, hvor jeg bruger “dagens regel” til at sætte stemning og underbygge tema. Det er så godt nok ikke XP, det kører på, men bonusser i spillet (almindeligvis at lægge 1d4 oven i 1d20, efter at d20’en er rullet, uden for kamp, men der har også været andre i spil).

    F. eks. er Vore Helte erklærede slyngler med hjerter af guld, men de havde lidt delt sig i en slyngel-lejr og en guld-hjerte-lejr. Forrige gang vi spillede kunne hver spiller udløse to bonusser: Ét ved at opføre sig slyngelagtigt, ét ved at udvise guldhjerte. Og udfordringerne var svære nok til, at de skulle bruge bonusserne.

    Jeg har en anden idé til næste gang, men næste gang igen skal de klart have bonus for at bruge deres penge på vin, kvinder (m/k) og sang frem for healing potions og fornuftigt bras… 🙂

    Svar
  3. Uffe

    En XP-regel vi har rodet rundt med herhjemme, men endnu ikke afprøvet, der udvider XP for druk, er at give XP for alt guld der bruges eller mistes uden at få noget (effektivt) igen.

    Så både når man horer, donerer eller bliver røvet får man XP. Særligt når man mister alle pengene til en eller anden hustler har man både en håndfuld fine XP og en ny motivation.

    Ideen er at bibeholde penge som motiverende faktor uden at det bliver negativt når man mister det hele igen (som enhver god helt ved er det meget lidt heltemodigt at holde styr på sine penge).

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.