Vensilds ”definerer-din-spilperson-model”

Som nogle af mine læsere ved, spiller jeg Warhammer i Århus med drengene. Jeg er ikke en særlig god spiller. Har tit svært ved at definere min spilpersoner. Det tager tit 1000 spilgange og det er særlig svært i Warhammer grundet den konstante omdefinering i karrieresystemet.

Men sidste spilgang kom Vensild med et skema til at definerer ens karakter med. Jeg synes det er så smart at jeg gerne vil dele det med resten af verden eller bare dem der læser min blog.

Det Vensild satte os til var at beskrive vores spilpersoners syn på sig selv, andre og samfundets syn på vores spilperson og vores egen (som spilleres) syn på vores spilperson. Vi kaldte de tre for en indre opfattelse, en ydre opfattelse og real opfattelse. I mit stille Lacananske sind blev det til imaginær realitet, symbolsk realitet og det reale. Meget skematisk og meget givtigt.

Jeg ville gerne bruge min spilperson ”Rudiger” som eksempel, men mit skema over ham ligger i en mappe i Århus hos Nørgaard, så jeg vil i stedet opfinde en spilperson. Så mød Kurt Jaeger. Kurt er en 19 år og Hunter i Averland, bor stadigvæk i den landsby hvor han voksne op. Han er glad for den ro skoven giver og anser sig selv for meget vigtig i forhold til landsbyen, da han er deres eneste jæger.

Skemaet ville i så fald kunne se sådan her ud

Omking status i landsbyen

Indre opfattelse: Er meget vigtig for landsbyen og kræver respekt.

Ydre opfattelse: De andre i landsbyen synes Kurt er lidt en vigtigper og derudover var den foregående jæger helt sikkert bedre (sådan lidt jantelov dér).

Real ( eller spillerens) opfattelse: Der er et klart misforhold mellem de foregående opfattelser og det vil jeg bruge til, at Kurt kommer ud i en situation hvor han er nød til at forlade landsbyen (og gå på eventyr).

Omkring livet i skoven:

Indre opfattelse: Har altid været meget ude i skoven og nyder ensomheden. Kan derfor bruge timer i en lysning, uden endeligt at jagte.

Ydre opfattelse: Ham Kurt bruger godt nok meget tid ud i den skov i forhold til hvor meget han fanger. Mon han laver noget forbudt der ude?

Real opfattelse: Kurt har brug for ensomheden og roen da han et eller andet sted (læs underbevist) godt ved, at de andre landsbybeboer mistænker ham. På den måde bliver det til en slags ond cirkel.

Omkring kvinder:

Indre opfattelse: Er forelsket i Møllerens datter Ludmilla og kan ikke helt forstå hvorfor han ikke tør kontakte hende ordentligt.

Ydre opfattelse: Kurt skulle snart finde sig en kone. Alle ved at Ludmilla er helt vild med Kurt og meget få forstår det. Det er underligt at han ikke tager sig sammen.

Real opfattelse: Kurt tør ikke kontakte Ludmilla fordi han i virkeligheden ikke er så forelsket i hende. Hans sande og store kærlighed skal først komme sendere i kampagnen. Det han tror er forelskelse er blot hormonernes dans i hans unge krop.

Hvad er fordelen ved denne måde at sætte det op på?
Jo, for det første så giver det spilleren selv, spillederen og de andre spillere en helt del vinkler at spille på. Derudover kan man på den måde og så gøre sig klart hvad det er man vil med en spilperson. Man er ydermere nødt til at forholde sig både nuanceret og fokuseret til sin spilperson. Derudover mener jeg at denne model bygger på noget af det samme som Lacans semiotiske forståelse psykoanalysen. Det har den fordel at Lacan stadigvæk er den tænker, jeg kender, der har fanget subjektets forskydninger bedst. Det giver med andre ord mening at anskue en person på den måde, i forhold til hvordan vi faktisk gå og opfatter os selv og andre.

2 tanker om "Vensilds ”definerer-din-spilperson-model”"

  1. johs

    Jo.
    Disse ting er alle sammen noget man læser op og diskutere sammen, så på den måde er det en gruppe ting. Det kræver selvfølgelig en mere eller mindre homogen forståelse af setingen (eg. landbyen minder om en landby i 50ernes vestjylland eller noget).

    For dette funger skal man også på en elller anden måde være ok med spillerindflydelse i forhold til setingen. Det kan jeg godt li, både som spiller og spilleder.

    Sidst men ikke mindst gjorde jeg det måske ikke helt smart i det ovenstående eksempel. For den ydre opf. skal handle om hvordan vil man normalt opfatte min spilperson i denne kultur – og ikke kun om landsbyen. Det fik jeg ikke vist ordentligt, fordi jeg ikke tænke ordentlig om.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.