[KSP] Synopsis

Nu har Kristian sagt god for den, så nu kommer den mail jeg skrev med synopsen op her:

KSP:

Et scenarie om KSP til og med han bliver 30.

Når man først er 30 år, så er der alligevel ingenting man kan lave om ved sig selv.

KSP, 28 år.


Når man først er 40 år, så er der alligevel ingenting man kan lave om ved sig selv.

KSP, 29 år.

.
Vi tror vi lever vores liv helt selv. Vi tror at vi er herrer i eget hus når det gælder vores liv. Alligevel gør vi ting vi ikke selv ville forvendte. Man kommer til at sige noget man faktisk ikke mente. Man drikker sig fuld på en hverdag, selvom det ikke var det man ville. Kroppen gør ting som man er ret sikker på at tanker ikke ville og nogle gange løber tankerne af sted selvom kroppen forstår hvad den skal gøre og gør det. Man forelsker sig i den helt forkerte og når man så tror man har regnet det hele ud, det er jo bare underbevidstheden der spiller en et pus, så forelsker man sig i den helt rigtige. Lad os kalde disse ufrivillige begivenheder for skæbnen. Skæbnen er ikke det der er udenfor os. Skæbnen er ikke de omverdens handlinger og hvordan de spiller ind på os. Skæbnen er indeni og hele tiden. Vi er ikke herrer i eget hus.
… i hvert fald ikke før man er blevet 30.

.
På den anden side af virkeligheden regner det på en gade, der kunne ligge i Herning, hvis det ikke var fordi den lå på den anden side af virkeligheden. På den våge gade ligger der en bar. Det er sendt om natten, baren er lukket for aftenen, men der er stadigvæk lys i vinduerne. Indenfor sider der fire væsener. De ligner mennesker, men det er noget mærkeligt ved dem. De er alle ens. De ligner alle den samme mand på ca. de 30 år. Det er fordi de er norner. Deres opgave er at binde menneskernes livstråde på den store tråde fabrik i den anden ende af byen. Det er det de gør. Det har de altid gjort og vil altid gøre. Med den ene undtagelse at når man bliver 1000 år gamle, så får man en chance for at leve en livstid, minus de første 30 år. De fire norner har alle fødselsdag i dag, de har alle hertil aften chancen for at leve en livstid minus de første 30 år. Der er kun en af dem der får lov. De kæmper medhjælp af det stolte og gamle fortællerspil. Et spil hvor de skal definerer et menneskeliv til de 30. Alle de vigtige valg som mennesket ikke selv gør, men som det alligevel gør. Skæbnen.

.
Den der vinder får lov til at glemme den var norn. Menneskets hukommelse af sit liv, bliver dens hukommelse. Den bliver fri for en livstid minus de 30 år. For derefter at gå tilbage til fabrikken efter menneskekroppen dør. Det er den eneste ferie de kan få. Så de er alle meget opsat på at vinde og blive KSP.
.

Ideen er så at de fire spillerne, skal gennem spille 8 fiktive scener i KSPs liv. Der er et system der gør, at man kan vinde retten til at definere retten over scenen. Jeg ved ikke helt om spillerne skriftes til at spille KSP i de forskellige scener og de andre så på en eller anden måde skal spille modstand. De fire spilpersoner skal helt sikkert spille forskellige modsatrettede værdier, jeg synes man kan tillægge KSP. Men faktisk er det ikke ment som nogle værdier der kun kan tillægges KSP, men mere nogle universelle værdier vi alle besidder. Det kunne være driften for tryghed versus ønsket om frihed. Det kunne være håbet om selvtilstrækkelighed overfor rettetheden imod selvoffer. Der skal være flere værdier til hver spilperson, sådan at det ikke bliver helt ensidigt. Måske skal alle disse værdier være stats (derfor kan Provins (TM) ikke bruges som system).
.

Måske skal spillerne selv bygge deres spilpersoner op, ved at starte med at lave en tipsdims. Bare med kun 8 linier, hvor man så skal kryses ud om ja, nej eller ved ikke.

.
Sådan her:
Finder KSP den særlige julegave til mor, julen 85:
Ja [ ] (plus 1 i selvoffer, plus 1 i tryghed, minus 1 i rigdom).
Nej [ ] (plus 2 i frihed, minus 1 i selvoffer).
Ved ikke [ ] (plus 2 i selvvalgt).
.

Hvis man gættede rigtigt (Ja eller Nej), når scenen så spilles får man 3 point.
Hvis man valgte ”ved ikke” får man 1 point.
Også er der 8 af sådanne valg. Ved lige point mellem spillerne, så får den med mindst ”ved ikke” valg prisen.
Og nogle andre regler til at afgøre lighed mellem point.
.

Men det er systemet.

.

Slutscenen skal være god. Måske noget med at vinderen spiller KSP en morgen, hvor han står op. Får lov til at beskrive morgen. I krydsklip til de andre spilpersoner, der er tilbage i fabrikken, hvor de skal beslutte sig for hvor lang tid den nye KSP får?

.

Forhåbligt både morbidt og smukt på samme tid.

En tanke om "[KSP] Synopsis"

  1. KSP

    Når jeg googler mig selv, så sker der egentligt ikke så meget. Man kan se, hvor jeg arbejder… Men når jeg googler KSP, så er denne på første søgeside! Tak, du har gjort mere for min online-eksistens, end jeg selv har! 🙂

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.