6 thoughts on “KSPs system

  1. Peter Dyring-Olsen

    For år tilbage forsøgte jeg mig med lidt spildesign – og i den forbindelse kom jeg op med de tre grundlæggende stats:
    Krop
    Sind
    Sjæl
    – hvad er det for en slags historier, man kan fortælle med dem? Måske kunne stats “kæmpe” mod hinanden? Din hjerne siger X, men din sjæl siger Y…
    /P

    Svar
  2. johs

    man kunne lave det om til et spillederløst system, hvor man var tre om at spille den samme person. Sådan lidt et System Arken… efter en ½ time skulle man så skrifte “roller”. Måske hvis man brugte Absurds junganske arketype, så jeg fx var altid har Jægeren, du var Profeten og Kristian var Munken.

    Så skulle man bare først sætte et miljø, fx en old shool galeanstalt, og nogle npc’er som man også skriftes til at spille og derefter rocke der ud af.

    Jeg tror det ville holde, i et par timer om ikke mere…

    Svar
  3. Thomas Munkholt

    Jeg får lidt billeder af Polaris. Forestil jer at spilleren til højre for dig altid er englen (dyd, ånd, kraft) på den ene skulder, og spilleren til venstre er djævlen (synd, jord, svaghed) på den anden. Det er kun spilpersonen der kan høre dem. Kombineret, selvfølgelig, med et system, så magtforholdet mellem de to (tre) havde reel betydning for beslutninger og udfald.

    Spiller: Jeg tror jeg vil købe et sværd …
    Djævel: W00t!!
    Engel: Nej, du risikerer bare at nogen kommer til skade!
    Djævel: Stick it to them, baby, aha-aha!
    Engel: Hvad med et skjold? De har et fint, lille rundt et.
    Spiller: Hm … har du et der ikke er så skarpt?

    ;-D

    Svar
  4. johs

    Ja, dette ville jo holde totalt!.. Hvad med det bliver et system inden i et system? Så når ens spilfigur, står i en vanskelig beslutning, så skal to andre spiller spille Djævel og Engel – og man så bruger et eller andet terningespil til at udfolde konflikten?

    (jeg har forresten ikke læst Polaris endnu)

    Svar
  5. KSP

    OK. Mit starting point var at det skulle være et redskab til systemløse rollespil. Altså en måde for GM at have lidt at forholde sig til når han lavede judgment calls. To stats: Hjerne og Krop. 20 points i hver, og 15 points at fordele i skemaet for en ny karakter. I starten handlede det mest om akademikere og bygningsteknikere og noget med at bygge huse… For bruger man ikke både kroppen og hjernen når man bygger et hus? Nå, men selvom huse stadig er et udmærket tema for et plot, så er konceptet udvidet lidt. Under hver stat er der to underkategorier, Kondi, Styrke, Boglighed og Anden Intelligens (sidstnævnte forkortet AI, selvfølgelig). Johs sagde noget om at indbygge narrativiteten i systemet (for at undgå at det blev et ”problemløsende 90’er-system”, men eftersom jeg kun har spillet Vampire og Drager og Dæmoner, så giver det sig selv….) hvorfor jeg netop har implimenteret tre fantastiske bokse, der har til formål underbygge baggrundshistorien udfra nærmere beskrevne (læs: kommende) regler, således at man som GM, i det sparsomme system, som dette jo er, har mulighed for at orientere sig om hvilke specifikke egenskaber en karakter kunne tænkes at have – netop på baggrund af den skemalagte baggrundshistorie. Nå, men nok om det. Spillets navn? »PROVINS« – Fantastisk! Man spiller desillusionerede provinsboere som fordriver deres tid med at gå på diskotek, score, køre i biler eller bus, hvis man ikke har kørekort, og alle de ting man nu gør i provinsen. Som nævnt ville opførelsen af et hus være et ganske udmærket plot, eller rettere: drømmen om et hus, for en af grundstenene i »PROVINS« er den manglende realisering og derfor den gryende depression og apati.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.