Dogs

Har købt Dog in the Vineyard på pdf, jeps, jeg er en fattig røv.

Men men men… det er jo rocker røv fedt, jeg er nok 3 my fra overbevise min wampire kampagne om, at vi skal droppe det der 90’er spil og gå over til det nye år tusinde. Glæder mig til at læse mere og kan ikke holde op med at tænke systemer… Jonas sagde noget om mønter, måske giver det mening? Det kunne være fedt, for den symbolske værdi i det. Men hvad er sansynligheden for 2 koner på 3 mønter?

10 thoughts on “Dogs

  1. johs

    he, du ægger – men “nej” onde dæmon eller mager, jeg vil ikke, eller kan ikke ligenu… der er selvfølgelig weekend imorgen… “Nej” jeg må ikke. Skal lave scenarie i weekenden, lave system. Skal flytte for Lars, han må kunne udregne de sandsynligheder – er han ikke datalog og rollespiller, næsten da?
    Mønter? jeg er tændt… mønter og vold! Det passer ligesom sammen… gå i seng johs!

    Svar
  2. Jonas

    Hvad er den gentagende aktions problem???

    Ideen med at gøre et system fysisk er rigtig god, og jeg tror også den kan fungere fordi folk på fastaval er så vant til semi-live.

    Og mht. nye lakridser er det ingen skam at hoppe med på bølgen. I mine øjne er det nye ved lakridsen at magten over fiktionen har forskudt sig i retning af spillerne og det synes jeg er rart.

    Den med mønterne var nu kun ment som en forsimpling af tilfældighedsprincippet, men jeg kan ved nærmere eftertanke sagtens se andre muligheder i det, fx møntfod der fungerer på flere meta-niveauer i fiktionen (metafysisk spekulation af bagvejen), eller som æstetisk oplagt bud på konfliktløsning i fx et amerkansk-fodbold-system hvor den fysiske mønt svarer overens med den der bliver brugt i NFL.

    /Jonas

    Svar
  3. Per von Fischer

    Sandsynlighed med mønter er heldigvis rimeligt tilgængeligt. Here you go:
    http://gwydir.demon.co.uk/jo/probability/info.htm

    Dimsen har to sider. Med en mønt er der 2 udfald – plat eller krone.
    Med to mønter er der 2×2 udfald.
    Med tre mønter er der 2x2x2 udfald
    Und so weiter 🙂

    Men hvad sker der med chancen for at slå flere ens efterhånden som der kommer flere mønter i bunken? Det håber jeg linket kan svare på.

    Svar
  4. johs

    Til Jonas:

    Jeg forstod godt din pointe om mønterne, det skal være let! Det er også super fedt, da der jo kun er to udfald på mønter – og har vi brug for mere? Men ydermere er mønter bare et rigtig godt symbol på det abstrakte – det fortæller Marx fx om i hans beskrivelse af hvordan arbejdet bliver til vare – penge er der det sublime objekt. Penge har jo ingen værdi i sig selv, som alle andre vare ellers har (fx kan vi spise grøntsager, bruge computer eller elske i senge – der i ligger deres værdi), penge kan ikke bruges til noget andet end at købe andre vare. De er altså en abstraktion eller måleenhed over andre vares værdi.

    En filosof har endda gået så langt til at sige: ”at hvis man har mønter i lommen, så har man abstrakte tanker i hovedet” – det var også ved statsdannelsen i antikken og dermed penge kom ind i legen, at filosofien blev til. For resten jeg kan lige ikke huske hvem der har sagt det, men jeg har det stående et eller andet sted – skriver det når jeg ved det.

    Jeg kan ikke blot bede folk om at tæske hinanden i spillokalet – men jeg vil gerne udtrykke aktion, kamp og vold i mit scenarie. Hvordan gør jeg så det? Det er det gentagende aktion problem. Rollespil som jeg har spillet der ikke været særlig godt til at udtrykke kamp, selvom det er det flest folk spiller. Jeg kan godt lide D&D og har fået masser af godt rollespil ud af det, men når vi går i kamp, har det ikke særlig meget med kamp at gøre – så bliver det til et brætspil. Systemløst rollespil kan på den anden side heller ikke altid klare opgaven – en spilleder kan forklare og udlægge tingende på en mere eller mindre fed og actionpact måde. Men han/hun har ikke meget hjælp til at gøre dette – og alle kan havde en dårlig dag, især på en con efter en aften i baren. Hvis man ikke kan overskue den kæmpe opgave det er, at skulle udtrykke alt den aktion, kan man i det systemløserollespil ligge noget af denne opgave over på spillerne. Men det er fucking svært. Her kan et narrativt system være et godt pædagogisk værktøj, tror jeg, hvis det bruges som et antiautoritært sprog der kan sætte rammerne for hvilken muligheder spilleren har for at definere verden. Det er det vi altid har brugt terninger til, også i D&D, altså til at definere verden som spiller – få del af fortællingen. Men vi har som spiller ikke vist det var det vi gjorde, vi har troet vi arbejde på vejende af vores karakter. Vi kender vel alle situationen hvor man siger: ”20? Ja, jeg slog orken en på hatten”, og hvor vi så tror det der er på spil er at vinde over orken. Men i virkeligheden den rigtige kamp har altid været om kontrollen over fortællingen. Der er i rollespil, som andre mellemmenneskerelationer altid magt på spil – den eneste måde at opnå et herredømmefrie rum er ved at sætte det i system. Vi skal gøre det klart hvilken magt der er på spil hvornår. Det er fx derfor man skal som anarkist er nødt til, også at være syndikalist og faktisk måske også marxist. Derved kan vi få det evige oprør – og det evige oprør er et fucking godt udgangspunkt for et aktionsscenarie. Ok?

    Det er den nye lakrids!

    Hvis terningerne er det abstrakte sprog i vores kamp om virkeligheden, hvorfor så ikke bruge det mest grundlæggende abstrakte symbol – mønten i stedet for terningen?

    Håber det svarende nok – jeg er ikke helt sikker på hele min teori holder vand, men det lyder godt ikke?

    Til Thomas:

    Jo, det kunne jeg måske… men problemet bliver lidt hvis folk tænker othello! og ikke ’ah’ mønter. Hvis de gør det, kunne der være rocker – derudover kunne jeg også godt male end masse enkroner sorte på den ene side. Hvor kendt er othello-brikker (min stavekontrol kender dem åbenbart ikke)?

    Luf johs
    ps. jeg er hjemme på en fredag aften fordi jeg skal flytte for Lars v imorgen og ikke fordi jeg er blevet gammel og kedelig… selvom det er jeg nok også;)

    Svar
  5. Thomas Munkholt

    *shrug* Det er vel altsammen kontekst og “colour”. Det er det jo også med mønter. Og du nævner selv lakrids: Piratos er jo også en mulighed.

    Poker chips er fede i et westernspil. Vinfarvede terninger i et glas er fede i et spil der hedder Bacchanal. Mønter ville være fede i et spil om penge, eller fodbold eller Two-Face, hvis man ridsede mønten først. Sort/hvide brikker er fede i et scenarie der hedder Sort/Hvid.

    Og Othello-brikker er alt andet lige mindre velkendte end end en flad tier. 😉 Det er alt sammen bare ideer. Og dit spil.

    Svar
  6. johs

    Ja… det handler om kontekst og hvilken notationer fx Piratos har… jeg kunne forestile mig, der vil være godt til et fjolle pirat-scenarie. Penge er ikke blot penge, men noget mere grundlæggende for vores tænkning, mener jeg.
    Derfor har tieren meget stærkt notationer – der noget med det national på spil, der er noget med rigdom eller mangel på samme på spil og sikkert flere ting på spil – for mig er det fx et symbol på det abstrakte, men jeg er ikke sikker på alle har det sådan.
    Mit problem er at jeg ikke ved, hvilken notationer folk har med Othello-brikker. Jeg har aldrig spillet Othello og hvis de fleste heller ikke har det, så er det jo en rocker symbolsk enhed. Men hvis de fleste har en eller anden notation om at Othello er noget mormødre spiller i klubben, så er det ikke lige det jeg går efter;). På den anden side tænker vi alle heller ikke Yatzy når vi ser terninger.
    Selvfølgelig kan jeg jo blot gå udfra, at de fleste har det som mig – hvilket det nok også ender med. Hvis jeg da ikke får Gallup til at lave en undersøgelse.

    Svar
  7. Thomas Munkholt

    Dogs: Hvad Per sagde om at lave en by. Men gør som der står! I første forsøg kom jeg til at lave et scenarie, og man er nødt til at holde det mere åbent, hvis narrativismen skal virke.
    Feathersfall (og du kan finde utallige byer på Forge.)

    Vamp: I kan også overveje at spillle Vampire i Sorcerer – get with the double-0s! (selvom Socerer faktisk er skide gammelt.) It’s the Forge!

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.